Muzica de film.1. Elemente de limbaj cinematografic

Activitate: Muzica de film. Elemente de limbaj cinematografic

Nivel: Clasele IX-XII

Durata: 50 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

DESCOPERĂ

La sfârșitul secolului XIX, progresul tehnologic a pavat calea către o nouă formă de exprimare artistică: cinematografia. Apariția fotografiei animate a realizat tranziția artelor vizuale către statutul de artă temporală, care se desfășoară în timp și prin timp, prin combinarea imaginii vizuale cu teatru și muzica.

În concepția generală, majoritatea producțiilor cinematografice au funcție de divertisment. Anumite persoane preferă filmele de acțiune sau cele fantastice, alții preferă comediile, filmele romantice sau dramele. Toate aceste genuri cinematografice au un element comun: spun o poveste.

Producțiile narative sunt principalul produs al industriei cinematografice contemporane și ele fac obiectul acestui curs. Orice clasificare a genurilor cinematografice ia în considerație originea subiectului (scenariu) ce glisează de la subiecte fantastice până la producții originale. În mod curent,  sursele de inspirație ale scenariștilor variază de la subiecte istorice (Bridge of Spies, 2015) la legende (Braveheart, 1995) sau evenimente curente (Argo, 2012). Un număr semnificativ al scenariilor sunt adaptări ale unor nuvele (The Great Gatsby, 2013), povestiri scurte (2001: A Space Odyssey, 1968), piese de teatru (A Streetcar Named Desire, 1951), poeme (The Charge of the Light Brigade, 1936), benzi desente (Guardians of the Galaxy, 2014) sau chiar producții cinematografice anterioare (The Magnificent Seven, 1960, 2016).

REȚINE

Elementele componente ale scenariului care determină principalele caracteristici ale producțiilor cinematografice sunt: subiectul (plot), personajele, cadrul (setting), tema și dispoziția/starea (mood/tone)

Subiectul furnizează cadrul de bază pentru desfășurarea acțiunii și desfășurarea temporală a operei de artă.

Există două tipuri de organizare a subiectului: cauzal și episodic.

MUZICA DE FILM

Deși la prima vedere cele două tipuri de organizare par similare, modalitatea de abordare este semnificativ diferită. Scenariul de tip cazual abordează o evoluție a acțiunii ce rezultă dintr-o serii de situații cazuale strâns legate între ele, rezultate dintr-un conflict și care, în general cresc ca intensitate dramatică de la un moment al altul (ex. Star Wars, 1977 sau Godfather, 1972).

Scenariul de tip episodic prezintă o succesiune de eveniment ce nu sunt construite direct unul din altul. Aceste episoade funcționează adesea ca sub-acțiuni și apar într-o formă aparent dezordonată (ex. Apocalypse Now, 1979).

Ambele tipologii au numeroase variații și nuanțe. Un subiect  poate fi de tip liniar (păstrează o cronologie strictă a evenimentelor) sau non-liniar (cronologia poate fi întreruptă de flashback-uri).

Subiectele epice au numeroase intrigi și implicit desfășurări ale acțiunii ce pot conduce către mai multe puncte culminante.

O altă formă de variație a structurii clasice este eliminarea deznodământului, generând un moment de confuzie, neîncredere ca în finalul filmului Bonnie and Clyde (1967).

Personajele sunt de mai multe tipuri: personaje principale și secundare, respectiv protagonistul și antagonistul. Dacă protagonistul oferă perspectiva principală asupra desfășurării acțiunii (prin prisma trăirilor și experiențelor sale), antagonistul este întotdeauna în conflict cu protagonistul: fie prin acțiunile sale de a elimina, încetini sau distruge protagonistul – sau alt(e) personaje centrale, fie prin însăși existența sa, în cazul în care protagonistul reprezintă forța agresoare.

Cadrul sau settingul se referă atât la locație cât și la spațiul temporal în care se desfășoară acțiunea. Cadrul contribuie esențial la impactul și stare peliculei cinematografie. De exemplu cadrul fixat în orășele mici sau suburbia ca în Fargo (1994) versus aglomerație urbane ca în Birdman (2014) au un impact psihologic important în desfășurarea acțiunii.

 Perioada temporală în care de se desfășoară acțiunea influențează de asemenea semnificativ modalitatea de organizare și implicit de realizare a producției cinematografice. Filme precum Amadeus (1984) sau Shakespeare in Love (1995) ne oferă întrezăriri ale unor epoci și timpuri trecute.

Tema scenariului reprezintă ideea, linia directoare a poveștii scenariului ce poate atinge zonele religiei, patriotismului sau a moralității.

Dispoziția sau starea unui scenariu este generată de elementele vizuale și de elementele sonore (efecte sonor și muzică). Starea unei producții cinematografice poate fi sugerată încă de la primele imagini ale filmului.

DESCOPERĂ

Muzica care însoțește genericul inițial pentru filmele Gone with the Wind (1939), Psycho (1960) sau The Graduate (1967) stabilesc o dispoziție/stare specifică pentru fiecare din aceste filme. Lipsa muzicii din genericul inițial al filmului Citizen Kane (1941) sugerează ideea de severitate, seriozitate, ce anticipă starea întregii drame.

OBSERVĂ

Crearea unui film se realizează în 3 etape: pre-producție, producție și post-producție. Faza pre-producției este controlată de producători și implică planificarea și pregătirea filmului ce poate dura uneori și câțiva ani. În această etapă se realizează schițele decorurilor și costumelor, se stabilesc obiectele de recuzită, se aleg locațiile de filmare pentru fiecare secvență, se selecționează actorii, se dau probe și încercări ale acestora, se definitivează distribuția, se fac probe de filmarerepetiții cu actorii.

În faza producției regizorul este cel care supervizează toate activitățile  atât cele ale echipei de producție și  cele ale actorilor. Cele mai importante elemente artistice ale acestei etape sunt cinematografia și decupajul (point of view). În faza prost-producției filmul este adus la forma finală prin intermediul procesului de editare (montaj) și adiția efectelor sonore și al muzicii.

REȚINE

Cinematografia

Filmul are o serie de caracteristici comune cu fotografia și pictura. În film elementele vizuale se numesc mise-en-scene. Termenul însumează relația dintre lumini, costume și decor și modalitatea prin care acestea sunt filmate. Elementele vizuale au un impact major asupra privitorului și joacă un rol important în prezentarea subiectului, dezvoltarea și evoluția personajelor și implicit asupra percepției temei. Elementele tehnice al etapei de filmare (mise-en-scene) trebuie să țină cont de anumite elemente de compoziție plastică precum: unghiul de filmare, mișcarea personajelor,  nivelul de proximitate față de subiectul filmat, lumină, lentile etc.

DESCOPERĂ

Vizionează următoarele materiale video și descopere principalele elemente ale tehnicilor de filmare.

REȚINE

Decupajul sau point of view (POV) reprezintă conceptul regizoral al filmului, cum se realizează practic transpunerea subiectului în peliculă. De obicei transpunerea subiectului se realizează din perspectiva unui personaj. De exemplu, În filmul Gone With the Wind¸ Războiul Civil este  văzut prin intermediul protagonistei principale Scarlett O’Hara. Filmul începe și se termină cu ea, iar transformarea și dragostea ei pentru plantația familie sale reprezintă subiectul central al peliculei.

În cinematografie POV este asociază cu perspectiva camerei de filmat. De obicei filmele narative sunt filmate din perspectivă omniscientă, camera se află la distanță față de acțiunea propriu-zisă iar cameramanul ascultă indicațiile regizorului.

Există situații când regizorul optează pentru o perspectivă subiectivă, camera surprinzând desfășurarea acțiunii din perspectiva unui personaj. În Jaws (1975) vedem picioarele personajului atârnând pe marginea bărcii din perspectiva rechinului.

Montajul se realizează în faza post-producției și reprezintă îmbinarea prin juxtapunere, a secvențelor filmate în faza producției. Din perspectiva privitorului o secvență cinematografice par naturale, oferindu-le posibilitatea de a vedea o scenă continuă dintr-o varietate de unghiuri. De exemplu, într-o secvență de dialog regizorul decide ce și cum este filmat: personaje, reacții ale acestora, elemente care nu sunt cunoscute participanților la dialog (un pericol iminent) sau o privire de ansamblu a conversației etc. Montajul este cel care stabilește ritmul unei scene în funcție de durata secvențelor editate.

DESCOPERA

Descoperă rolul ritmului în montaj vizionând următorul material video

PORTOFOLIU:

Folosind site-ul oficial al Academy of Motion Picture, Arts and Sciences respectiv al British Academy of Television and Arts extrage laureații premiilor Oscar și Bafta din ultimii 5 ani pentru scenariu (original/adapted), cinematografie și montaj (an/film/nume/prenume).

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus