Clasa a VIII-a. Concertul instrumental – elemente de structură

Activitate: Genuri muzicale. CONCERTUL INSTRUMENTAL

Nivel: Clasa a VIII-a

Durata: 50 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ. Audiție muzicală dirijată

1. Audiază partea I a Concertului pentru vioară și orchestră op.63 în mi minor de Felix Mendelssohn-Bartholdy, notându-ți în caiet impresiile legate de elementele de limbaj identificate și mijloacele de expresie folosite (tempo, nunațe, timbralitate, modul de organizare a discursului muzical etc.).

Notă: urmărește cu atenție linia melodică a instrumentului solist, afișată în partea de jos a materialului video.

2. Citește descrierea de mai jos a fragmentului audiat, comparând-o cu impresiile tale.

Tema principală A (expusă în tonalitatea mi minor) este anticipată de o scurtă introducere de o aproximativ 2 măsuri și este prezentată integral de vioară solistă fiind reluată în fortissimo de întreaga orchestră

Luchian Antoaneta Ioana

Tema secundară B (prezentată în tonalitatea relativei majore Sol Major) este introdusă într-o manieră neobișnuită: vioară solistă intonează sunetul sol peste care se suprapun acorduri fine interpretate de clarinet și flaut. Tema este extinsă și dezvoltată complet prin preluarea sa de către instrumentul solist în dialog cu instrumentele de suflat de lemn și viorile către o zonă de climax, solo, marcată de un Re3 în fortissimo.

Luchian Antoaneta Ioana

Această primă secțiune numită Expoziție este urmată de o zonă de dezvoltare a materialului tematic în care elementele componente ale celor două teme sunt prelucrate variațional, ritmic și melodic și transpuse în diferite tonalități înrudite cu tonalitățile mi minor respectiv Sol major.

Secțiunea mediană – Dezvoltarea – se finalizează printr-o Cadenza (cadență instrumentală), un fragment instrumental solo cu caracter improvizatoric menit a pune în evidență capacitățile tehnice ale interpretului.

Partea I se încheie cu reluarea secțiunii I (expoziția) într-o formă variată extinsă cu o Coda. Reexpoziția debutează cu tema principala interpretată de viori, flaut și oboi în piano peste arpegiile viguroase ale instrumentului solist. Tema a doua este reluată în tonalitatea Mi major într-un dialog când liric, când dramatic între vioara solistă, flaut, oboi și clarinet.

Coda readuce în memorie elementele tematice A și B în tonalitatea de bază, mi minor.

DESCOPERĂ!

Transcrie pe caietul de muzică și completează schema de mai jos cu elementele identificate în urma audiției primei părți a Concertului pentru vioară și orchestră de F. Mendelssohn-Bartholdy

PORTRET

Felix Mendelssohn Bartholdy (3.02.1809 – 4.11.1847)

Compozitor, pianist, organist și dirijor german. S-a născut la Hamburg într-o familie de intelectuali evrei. Talentul muzical se manifestă de timpuriu, la 17 ani compune capodopera Visul unei nopții de vară, muzică de scenă pentru piesa de teatru cu același nume a lui William Shakespeare. 

Creația sa cuprinde: 5 simfonii (Simfonia italian㸠Simfonia Reformării), 12 simfonii pentru orchestră de coarde, uvertura Hebridele, 3 concerte pentru pian, 2 concerte pentru vioară, muzică de cameră, cicluri de lieduri etc.

MEMIS

CONCERTUL INSTRUMENTAL

REȚINE!

Termenul de concert are două sensuri:

  1. Concert ca manifestare artistică (Concertul interpretei Celine Dion la București)
  2. Concertul instrumental – gen muzical, o compoziție muzicală cu o structură specifică.

Concertul instrumental este un gen muzical pentru instrument solist și orchestra alcătuit din 3 părți.

LUCHIAN ANTOANETA IOANA

ȘTIAI CĂ?

Concertul ca gen muzical s-a născut în secolul al XVII-lea în perioada Barocului muzical ca reprezentare sonoră a dialogului dintre două grupe de instrumentiști: un grup de soliști (de obicei 2 viori și un violoncel) numit concertino și o orchestră de coarde, numită ripieno sau tutii. Acest tip de dispunere a discursului muzical a purtat numele de concerto grosso și era alcătuită din 4 sau 5 părți. Din concerto grosso se dezvoltă spre finalul Barocului concerto solo ce înlocuiește grupul concertino cu un singur instrument solist și reduce numărul de părți la doar trei.

Clasicismul muzical și ulterior Romantismul aduc modificări de structură și caracter genului. În Clasicism se configurează structura primei părți ca formă de sonată cu dublă expoziție. Cele două teme sunt expuse succesiv de orchestră și apoi de instrumentul solist în dialog cu orchestra. Cadenza este un alt element de noutate ce se configurează ca fragment improvizatoric de virtuozitate instrumentală adăugat părții întâi. În Romantism, concertele devin zona preferată de compozitorii -interpreți virtuozi precum Niccolo Paganini sau Franz Liszt de a-și demonstra capacitățile interpretative prin intermediul unor lucrări cu un grad ridicat de dificultate tehnică.

EXERSEAZĂ!

  1. Ascultă partea a III-a a Concertului pentru pian și orchestră în Sol major KV453 de W.A. Mozart. Ca structură această parte este o temă cu variațiuni.
  1. Intonează tema principală a secțiunii.
  2. Completează harta structurii arhitectonice cu elementele identificate în urma audiției.
LUCHIAN ANTOANETA IOANA

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Un comentariu la „Clasa a VIII-a. Concertul instrumental – elemente de structură

  1. Minunate lectiile create de dumneavoastra! Alegerile muzicale pentru auditii nu numai ca sunt perfecte pentru teme, dar reusesc sa atinga sufletul adolescentilor care se transpun cu bucurie in lumea muzicii clasice si inteleg structura diferita a lucrarilor muzicale de amploare.
    Personal, va multumesc pentru ca ne oferiti astfel de lectii, pe care le putem impartasi elevilor nostri. Astfel, beneficiaza si ei de experienta si competentele unui specialist adevarat, orele de educatie muzicala din scoli fiind, de cele mai multe ori, predate de profesori de alte materii sau necalificati, ceea ce este un mare pacat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus