Clasa a VIII-a. Folclorul anotimpurilor

Activitate: Folclorul anotimpurilor – Genuri muzical-folclorice ocazionale

Nivel: Clasa a VIII-a

Durata: 50 min.

Autor: prof. Alexandra Homone

DESCOPERĂ:

Citește cele două fragmente de text, identificând tema principală și anotimpul în care obiceiurile prezentate se practică:

 

„Bună sear’alui ajun

Boieri mari de neam creștin!

Bucuros noi vă vestim

Că din Vifleem venim,  

Din orașul cel frumos

Unde s-a născut Hristos.”

 

 

„Du-te, Soare, vino, Lună,

Sânzienele îmbună

Să le crească floarea-floare

Galbenă, mirositoare

Fetele să le adune

Să le prindă în cunune.”

 

AMINTEȘTE-ȚI

Folclorul anotimpurilor definește totalitatea creațiilor folclorice legate de cele mai importante momente ale anului calendaristic agrar sau/și religios. Această categorie de repertoriu muzical face parte din genurile muzical-folclorice ocazionale. Folclorul anotimpurilor se clasifică în:

  1. Obiceiuri de toamnă-iarnă
  2. Obiceiuri de primăvară-vară

OBSERVĂ

  1. Intonează colindul Mă luai, luai, notând principalele caracteristici ale fragmentului legate de: formule ritmice și melodice folosite, tematica, structura modală și măsura în care este scris.
folclor
  1. Ascultă variantele de mai jos ale colindului Mă luai, luai. Identifică între interpretările date, două asemănări și două deosebiri.

REȚINE

Folclorul obiceiurilor de toamnă-iarnă reprezintă totalitatea ansamblurilor de producții literare, muzicale, coregrafice și dramatice prilejuite de evenimente importante în viața comunității în perioadele de toamnă și iarnă. Dominante sunt sărbătorile de Crăciun, Anul nou și Bobotează, obiceiurile desfășurându-se pe o perioadă de două săptămâni (24 decembrie – 7 ianuarie). Toate sunt pregătite prin postul Crăciunului (începând cu data de 15 Noiembrie).

Printre cele mai întâlnite obiceiuri de iarnă sunt: Colindatul, Vicleimul, Irozii, Vasîlca, Plugușorul, Jocurile cu măști, Sorcova, Chiraleisa etc.

Descoperă obiceiurile de iarnă citind mai multe informații aici:

Folclorul obiceiurilor de primăvară-vară reprezintă manifestări ceremoniale (cu dată fixă sau mobilă) realizate în strânsă legătură cu ocupațiile poporului: agricultura sau păstoritul și cu sărbătorile religioase din această perioadă – Sfintele Paști.

Din punct de vedere funcțional, obiceiurile de primăvară-vară se clasifică în:

  1. Obiceiuri de pregătire și fertilizare a semănăturilor: Plugar, Sângeorz, Boul Înstruțat, Lăzărelul, Călușarii, Păpăruda, Caloianul;
  2. Obiceiuri asociate cu coacerea holdelor și strângerea recoltei: Drăgaica, Cununa
  3. Obiceiuri cu diverse funcții – laice sau religioase: Homanul, Hăulitul, Toconelele, Dragobetele, Colindul de Florii.

Descoperă tradițiile de primăvară-vară citind mai multe informații aici:

Urmărește cu atenție prezentarea de mai jos și notează în caiet informațiile esențiale despre folclorul anotimpurilor:

ȘTIAI CĂ?

Atât Plugarul, cât și Boul înstruțat reprezintă momente de cinstire a unor ajutoare agricole. Plugul și boul sunt împodobiți și plimbați prin sat, cu un alai format din săteni și lăutari.

În zona Olteniei, din alaiul Caloianului fac parte doar fete și femei însărcinate.

Din scrierile lui Dimitrie Cantemir aflăm că persoanele care dansau Călușul se îmbrăcau în haine de femei, cu văluri pe față. Aceștia purtau săbii de lemn ce reprezentau lupta împotriva duhurilor rele.

APLICĂ

  1. Intonează următorul fragment muzical:
folclor
  •  Notează în caiet principalele caracteristici ale melodiei (formule ritmice și melodice), structura modală, tematica fragmentului.

2.  Intonează melodia ritualului de invocare a ploii, Paparuda.

  • Notează în caiet principalele caracteristici ale melodiei legate de elemente de limbaj (formule ritmice și melodice), structură modală, tematica ritualului, măsură și versificație.
  • Realizează un acompaniament ritmic cu ajutorul percuției corporale pentru fiecare valoare ritmică din melodia Paparuda (bătăi din palme, bătaie pe piept, bătaie pe genunchi, pocnete din degete).

3. Intonează Cîntecul cununii din repertoriul tradițional.

  • Notează în caiet trăsăturile identificate în urma interpretării: elemente de limbaj muzical (formule ritmice și melodice), tematica versurilor, elemente de versificație și rimă.

4. Scandează versurile obiceiului Caloianul. Notează în caiet observațiile tale legate de versificație, numărul de silabe și rimă.

 

 

„Iene-Iene, Caloiene,

Ia cerului torțile

Și deschide porțile

Și pornește ploile,

Curgă ca șuvoile,

Umple-se pâraiele

 

 

Printre toate văile,

Umple-se fântânile,

Să răsară grânele,

Florile, verdețele,

Să crească fânețele,

Să s-adape vitele,

Fie multe pitele!”

 

EXERSEAZĂ

  1. Completează fișa de mai jos, bifând căsuța corespunzătoare fiecărei caracteristici a următoarelor genuri muzical-folclorice. Transcrie fișa pe caiet sau descarc-o aici.

2. Rezolvă rebusul de mai jos identificând denumirea obiceiurilor menționate.

3. Alege din careu obiceiurile pentru a descoperi anotimpul în care se realizează

PROVOCARE CREATIVĂ

Realizează un scurt interviu cu tema Obiceiuri. Poți să alegi unul dintre cele două tipuri de obiceiuri calendaristice prezentate de-a lungul orei (obiceiuri de primăvară-vară sau toamnă-iarnă). Cei întrebați sunt chiar membrii familiei tale (părinți, bunici, străbunici, unchi, mătuși). Încearcă să iei legătura cu cât mai multe rude pentru a avea cât mai mult material la dispoziție. Organizează totul sub forma unul videoclip de minim 3 minute utilizând Powtoon, Doodly, Filmora, CyberLink PowerDirector sau sub forma unui Padlet în care să treci informațiile date de către persoanele intervievate. Ce trebuie să ai în vedere atunci cânt formulezi întrebările pe care urmează să le adresezi persoanelor implicate:

  • Denumirea obiceiului
  • Zona geografică în care se desfășoară
  • Modalitatea de desfășurare al obiceiului
  • Repertoriul folosit (muzică).

                                                                               @ Alexandra Homone

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus