Clasa a VI-a. Semne de alterație

Activitate: Semnele de alterație         

Nivel: Clasa a VI-a

Durata: 30 min

Autor: prof. Ana-Maria Rusu

 

OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ

Sunetele naturale se află la distanță de ton sau semiton. Un ton este alcătuit din doua semitonuri. Distanța dintre sunete poate fi modificată cu ajutorul semnelor de alterație.    

 REȚINE

 Vizionează următorul film. Descoperă semnele de alterație.

FIXEAZĂ 

Folosește textul de mai jos suprapus pe beat-ul videoclipului.

 Alterațiile hip hop (secvență opțională)

Alimentele-alterate, își schimbă forma

Gustul, mirosul, uloarea sau aroma.

Tot așa și-n muzică, un semn alterat,

Reprezintă sunetul un pic modificat.

 

Semnele sunt trei și la rândul lor

Modifică sunetele cu un semiton.

Fiecare le cunoaște și de ești atent

Știi care e ascendent sau descendent.

 

Primul e diezul – mai sus un semiton

Are formă de scăriță (e pe telefon)

Bemolul ne coboară un sunet natural

Nu ai cum să îl confunzi căci nu are egal.

 

Becarul este semnul ce-anulează pe loc

Diezul sau Bemolul atunci când intră-n joc.

Iar când întalnește –o alterație

Aceasta se-anulează fără complicație.

 

Alterațiile-așezate lângă Cheia Sol

Se numesc CONSTITUTIVE și au rolul lor.

Fără ele nicio gamă nu ar mai fi ea.

Iată cât de importantă-I alterația.

 

Dacă le găsesti doar întâmplător,

Alterații-ACCIDENTALE-i denumirea lor.

Toate-au roluri definite într-o partitură

Ori în toată melodia, ori într-o măsură.

      EXEMPLU:

  AUDIȚIE MUZICALĂ

Audiază lucrarea ”Zborul cărăbușului” de Nikolai Rimski – Korsakov. Urmărește partitura și observă câte note muzicale folosesc semne de alterație.

 

ȘTIAI CĂ?

Nikolai Rimski-Korsakov a fost un compozitor rus care și-a terminat studiile muzicale atunci când deja era profesor la Conservator. A fost în mare parte autodidact, prima simfonie  scriind-o intuitiv în timp ce a călătorit pe mare ca ofițer naval. A compus lucrări inspirate din folclorul rusesc, opere, muzică de cameră dar și diverse cântece. Muzica lui e accesibilă și antrenantă, iar multe dintre lucrări sunt evocări muzicale splendide ale unor legende și motive folclorice. Piesa ”Zborul cărăbușului” este un interludiu orchestral scris pentru opera „Povestea Țarului Saltan” în 1900.

REZOLVĂ :

@Ana-Maria Rusu

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus