Clasa a VII-a. Opera (originea și evoluția genului). Romantismul. Opera în Italia

Activitate: OPERA – originea și evoluția genului. Romantismul. Opera în Italia

Nivel: Clasa a VII-a

Durata: 40 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

 REACTUALIZARE

 Genurile muzical-dramatice sunt creații muzicale complexe, ce îmbină muzica cu textul literar, arta dramatică cu elemente coregrafice.

 Genurile muzical-dramatice sunt: OPERA, BALETUL, OPERETA ȘI MUSICALUL.

 Genul operă a apărut în perioada Renașterii muzicale, în Italia, la Florența, ca rezultat al preocupărilor membrilor Cameratei Florentine de a reînvia și transpune în artă, princiipiile estetice ale Antichității.

  În perioada Clasicismului muzical, compozitori precum Gluck, Mozart sau Beethoven aduc contribuții importante la dezvoltarea genului prin promovarea unui nou tip de dramaturgie ce implică o viziunea și o contribuție unitară a  întregului ansamblu: libret, elemente muzicale și coregrafice.

 REȚINE

 Vizionează cu atenție materialul video de mai jos. Notează în caietul de muzică, într-un tabel, în două coloane separate: numele complet al celor mai importanți creatori italieni de operă din perioada Romantismului muzical; cele mai importante creații de gen ale acestor compozitori.

  VIDEO- AUDIȚIE MUZICALĂ: Personajul masculin în opera romantică italiană

  Ascultă fragmentele muzicale de mai jos. Caracterizează în maxim 50 de cuvinte, fiecare dintre cele trei personaje principale masculine, pornind exclusiv de la fragmentele audiate. Vei fi atent la atitudinea personajului și modul în care muzica (elementele vocale și orchestrale) reflectă trăirile protagoniștilor.

 1. Una furtiva lacrima este o romanță din Actul II al operei Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti. Nemorino, personajul principal masculin al operei, tocmai a băut un elixir miraculos preparat de vraciul Dulcamara, menit a-i asigura dragostea Adinei, fata de care Nemorino era îndrăgostit.

  (Află povestea lui Nemorino aici).

  VIDEO- AUDIȚIE MUZICALĂ

  2. Radames, un tânăr comandant de oști, egiptean ce își cântă iubirea pentru Aida în aria Celeste Aida din Actul I a operei Aida de Giuseppe Verdi. 

Subiectul integral al operei Aida, aici.

  VIDEO- AUDIȚIE MUZICALĂ

  3.  E lucevan le stelle din Actul III al operei Tosca de Giacomo Puccini. Mario Cavaradossi, condamnat la moarte își așteaptă execuția ce va avea loc în zori.

  Află povestea lui și a iubitei lui, cântăreața Tosca aici.

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Un comentariu la „Clasa a VII-a. Opera (originea și evoluția genului). Romantismul. Opera în Italia

  1. Luciano Pavarotti Cavaliere di Gran Croce a fost un tenor de opera italian care a trecut și în muzica populară, devenind în cele din urmă. unul dintre cei mai de succes comercial tenori din toate timpurile. El a făcut numeroase înregistrări de opere complete și arii individuale, câștigând faimă la nivel mondial pentru calitatea tonului său și, în cele din urmă, s-a stabilit ca unul dintre cei mai buni tenori ai secolului XX, obținând titlul onorific „Regele Înalților C”.
    Franco Corelli a fost un tenor italian care a avut o carieră importantă de operă internațională între 1951 și 1976. Asociat în special cu rolurile de tenor spinto și dramatic ale repertoriului italian, a fost celebrat universal pentru vocea sa de putere. , note de vârf electrizante, timbre clare, cântare pasională și spectacole remarcabile. Supranumit „prințul tenorilor”, Corelli deținea trăsături frumoase și o prezență scenică carismatică care l-a străduit publicului. A avut un parteneriat îndelungat și fructuos cu Metropolitan Opera din New York City între 1961 și 1975. A apărut, de asemenea, pe scenele majorității marilor case de operă din Europa și cu companii de operă din toată America de Nord.

    José Plácido Domingo Embil este un cântăreț de operă, dirijor și administrator de arte din Spania. A înregistrat peste o sută de opere complete și este bine cunoscut pentru versatilitatea sa, interpretând regulat în italiană, franceză, germană, spaniolă, engleză și rusă în cele mai prestigioase opere de teatru din lume. Deși în primul rând un tenor lirico-spinto pentru cea mai mare parte a carierei sale, mai ales popular pentru Cavaradossi, Hoffmann, Don José și Canio, el a trecut rapid în roluri mai dramatice, devenind cel mai apreciat Otello al generației sale. La începutul anilor 2010, el a trecut de la repertoriul tenorului în părți aproape exclusiv baritone, în special Simon Boccanegra. A îndeplinit 151 de roluri diferite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus