Clasa a VIII-a. Folclorul ocazional: Ciclul familial

Activitate: Folclorul Ocazional – Ciclul familial

Nivel: Clasa a VIII-a

Durata: 3×50 min.

Autor: prof. Alexandra Homone

DESCOPERĂ

Numește cele mai importante evenimente din viața familiei tale. Descoperă care sunt următoarele stadii ale vieții tale în funcție de ceea ce îți dorești să faci. Notează în caiete concluziile tale.

AMINTEȘTE-ȚI

Fiecare popor sau civilizație realizează tranziția către diversele stadii ale vieții prin anumite ritualuri. Fiecare vârstă sau eveniment familial își are repertoriul lui specific.

Nașterea și moartea sunt prezente în viața omului ca fenomene naturale, în timp ce căsătoria, botezul și înmormântarea reprezintă fenomene sociale ce aduc împreună oameni din diferite medii, de vârste și ranguri diverse, pentru a celebra aceste evenimente.

Obiceiurile și tradițiile legate de nuntă, botez și înmormântare fac parte din categoria folclorului ocazional numit ciclul familial. Între ritualurile vieții de familie, nunta și înmormântarea au o importanță deosebită dată de complexitatea elementelor componente și de implicarea activă a întregii comunități.

OBSERVĂ

Intonează cântecul Tu mireasă, miresucă

folclor

Notează în caiet observațiile tale legate de:

  • Elemente de limbaj folosite (ritm, melodie, versificație)
  • Structură modală
  • Diferențele dintre secțiunile cântecului (prima și a doua strofă)

REȚINE: NUNTA

folclorNunta simboliza, în satul tradițional, un ceremonial de trecere de la statutul de flăcău/fată la cel de tânăr(ă) căsătorit(ă)/adult. Ceremonial nunții e alcătuit din trei tipuri de ritualuri: de separare, de compensație și de agregare. Este organizat de o serie de momente ritual-ceremoniale solemne, marcate de producții artistice proprii, printre care sunt inserate momente de petrecere și voie bună.

Repertoriul  de nuntă include:

  1. Producții literare cu un caracter ludic, adresate mirilor, socrilor și nănașilor. Ele sunt orații de iertăciune, de conăcărie (cerere a miresei), la schimbul darurilor, la masa mare, strigăturile ce însoțesc alaiul de nuntă și în timpul jocurilor.
  2. Producții muzicale cu funcție ceremonială sau de divertisment. Cântecele ceremoniale au în prim-plan un personaj, de regulă acesta este mireasa, iar cântecele propriu-zise și cele de joc sunt interpretate cu ajutorul instrumentelor tradiționale.
  3. Producții coregrafice alcătuite din dansuri rituale și dansuri asociate melodiilor de joc specifice regiune din care fac parte mirii.

Completează propozițiile folosind cuvintele din lista de mai jos, pentru a reface scenariul de desfășurare al nunții

Audiază următoarele fragmente muzicale și identifică-le cu secvențele potrivite din scenariului de nuntă. Notează în caiet titlul fiecărei melodii și zona de proveniență.

Învață după auz cântecul Mireasa, cununa ta, din repertoriul interpretei de muzică populară Titiana Mihali.

Menționează zona de proveniență a acesteia și extrage regionalismele existente în cântec.

AUDIȚIE MUZICALĂ DIRIJATĂ

Audiază și urmărește partitura lucrării Marș nupțial de Felix Mendelssohn-Bartholdy. Menționează în ce măsură este compusă lucrarea, identifică formulele ritmice pregnante ale melodiei și găsește un corespondent al acestui marș în ritualul de nuntă tradițională.

OBSERVA

  1. Intonează următorul fragment muzical:

2. Notează în caiet observațiile tale legate de versificație, tematică, elemente melodice și ritmice.

REȚINE: NAȘTEREA

folclorNașterea marchează debutul vieții. Acest moment este conturat de creațiile muzicale și se integrează în preocupările familiei pentru nou-născut: cântece de leagăn sau creații versificate.

Lucrările sunt adresate pruncului și sunt interpretate de persoanele care îl îngrijesc: părinții, bunicii, frații, etc.

Cântecul de leagăn prezintă anumite elemente specifice precum cuvintele cu valoare onomatopeică (nani-nani), comparații ale copilului cu vietăți (pui de cerb), diminutive (puiuț, mititel).

Creațiile versificate au rolul de a delecta copilul, fiind spune de părinți sau de frați sub formă de joc. Ele fac referire la numărarea degetelor sau prezentarea feței.

APLICĂ

Lucrați în echipe de câte 3 elevi pornind de la textul alăturat. Realizați câte o imagine pentru a exprima vizual textul cântecului de leagăn, pe o coală A4.

„Haia, haia, tu ilea,

Că mama te-o legăna.

Că mama mere la moară,

Și ți-a face scorvegioară.

Tata mere a secera

Și pită de grâu ți-a fa.

Haia puișoară, până-i crește mărișoară.

Să te pot vedea umblând,

Să mai fac altu’ la rând.

Căci casa fără de prunci,

E ca nucul fără nuci.

Haia, haia, pui de cerb,

Eu cu tine mă dezmierd

Și atâta ți-oi hori,

Până când te-oi adurmi.”

AUDIȚIE MUZICALĂ

Audiază Wiegenlied (Cântec de leagăn) în Do major KV 350 de W.A. Mozart și Wiegenlied op.49, nr. 4 de Johannes Brahms.

Identifică în cele două lucrări:

  1. elementele de limbaj care contribuie la crearea imaginilor muzicale (timbru, nuanțe, formule ritmico-melodice)
  2. o asemănare și o deosebire între acestea.

ȘTIAI CĂ?

folclorCostumul tradițional de mireasă din zona Țării Oașului ajunge să cântărească zeci de kilograme. Acest fapt se datorează cununii din mărgele și materialului rigid din care este confecționat costumul.

Bradul se regăsește, în mod simbolic, atât în ritualul de nuntă, cât și în cel de înmormântare, reprezentând tânărul necăsătorit.

Ursitoarele sunt ființe mitologice care vin la căpătâiul nou-născutului în a treia noapte de la naștere pentru a-i prezice viitorul. În tradiția populară, ursitoarele sunt așteptate cu bucate specifice. În camera copilului, nașa pruncului aranjează o masă cu trei farfurii de lut, trei tacâmuri și trei pahare. Credința spune că ursitoarele vor gusta din orezul fiert în lapte dulce și vor bea un pahar de vin roșu înainte de a-i ursi copilului.

EXERSEAZĂ

  1. Solfegiază și cântă cu text Cântecul mortului din zona Slobozia-Iacobeni.
folclor

2. Extrage și notează în caiet scara muzicală a cântecului, încercuind sunetele care apar cel mai des.

3. Identifică personajul căreia îi este adresată lucrarea.

REȚINE: ÎNMORMÂNTAREA

Înmormântarea reprezintă unul dintre ritualurile de trecere a omului într-o altă viață, prin despărțirea de cei vii, trecerea și integrarea în lumea morților. În acest ritual sunt păstrate o serie de practici străvechi, bazate pe credințe precreștine.

În funcție de modul de execuție și de rolul pe care îl au, producțiile muzicale ale ritualului de înmormântare se clasifică în:

  1. Cântece funebre (cântecul bradului, cântecului zorilor, bocet, etc.)
  2. Jocuri de priveghi

AUDIȚIE MUZICALĂ DIRIJATĂ

Realizați câte o fișă de audiții pentru următoarele lucrări din literatura universală cultă:

  1. Richard Wagner: Marș nupțial din opera Lohengrin
  2. Gabriel Fauré: In paradiso din Requiem op.48
  3. Manuel de Falla: Dansul focului din Amorul vrăjitor

PROVOCARE CREATIVĂ

  1. Lucrați individual sau în grupe de câte patru elevi pentru a realiza o prezentare despre obiceiurile familiale dintr-o zonă etnografică a României. Veți avea în vedere următoarele aspecte: denumirea și semnificația obiceiului, participanții și costumele necesare, descrierea desfășurării obiceiului. Alegeți fundalul sonor potrivit pentru a prezenta obiceiul ales.
  2. Realizează un colaj pornind de la fotografiile realizate la botezul tău. Cu ajutorul informațiilor transmise de către părinții tăi, pregătește o scurtă prezentare a obiceiurilor de botez din zilele noastre. Menționează ce se păstrează din botezul arhaic și ce este nou în prezent.
  3. Realizează un interviu cu bunica, mama și alte rude despre obiceiurile practicate la nunta fiecăruia. Structurează totul sub forma unui articol de ziar. Pentru a fi mai ușor te poți folosi de înregistrarea sonoră pentru a ține minte toate detaliile date.
  4. Alcătuiește arborele genealogic sub formă muzicală a familiei tale. Notează pentru fiecare membru al familiei tale (părinți, frați/surori, bunici de pe linie paternă și maternă, unchi și mătuși, verișori) data de naștere și identifică melodia care a apărut în anul sau ziua respectivă.

                                                                               @ Alexandra Homone

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus