Clasa a VIII-a. Obiceiul colindatului

Activitate: Folclorul obiceiurilor de toamnă-iarnă: Colindatul

Nivel: Clasa a VIII-a

Durata: 50 min

Autor: prof. Alexandra Homone

OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ:

Ascultă cu atenție toate cele 6 audiții și notează pentru fiecare următoarele informații:

  • Denumirea piesei
  • Existența unui autor (dacă el există atunci notați numele acestuia)
  • Tematica pe care o abordează
  • Timbrul muzical utilizat (vocal, instrumental sau vocal-instrumental)

AMINTEȘTE-ȚI

Folclorul obiceiurilor de toamnă-iarnă reprezintă totalitatea ansamblurilor de producții literare, muzicale, coregrafice și dramatice prilejuite de evenimente importante în viața comunității în perioadele de toamnă și iarnă. Cele mai importante obiceiuri se desfășoară începând cu perioada Crăciunului până la Bobotează. Există numeroase obiceiuri specifice acestei perioade precum: Colindatul, Vicleimul, Irozii, Vasîlca, Plugușorul, Jocurile cu măști, Sorcova, Chiraleisa etc.

OBICEIUL COLINDATULUI

REȚINE

Colindatul sau corinda este cel mai răspândit obicei de iarnă. Originile colindatului sunt străvechi, acest obicei existând încă din perioada precreștină. Vechile colinde au texte cu un conținut mitic ce amintesc fie de o vânătoare a unui cerb sau a unui leu, fie de o nuntă cosmică.

Obiceiul colindatului care funcție ritualică de urare de belșug și bunăstare pentru întreaga comunitate. În satele românești colindatul îmbracă două forme: colindatul copiilor și colindatul propriu-zis.

Colindatul copiilor este reprezentată de cetele de copii formate de fete sau băieți, ori grupuri mixte, care colindă satul în dimineața de Ajun a Crăciunului. Colindele cântate sunt scurte, mai multe recitate decât cântate și au texte ce invocă dorința copiilor de a fi răsplătiți cu nuci, colaci și fructe.

Colindatul propriu-zis este practicat în noaptea de Ajun. Pregătirea pentru colindat începe odată cu Lăsata Secului (15 noiembrie – începutul Postului Crăciunului), când ceata de colindători – alcătuită doar din băieți necăsătoriți – își alege o căpetenie responsabilă cu stabilirea repertoriului, a frecvenței repetițiilor și a modalității de învățare a colindelor. Fiecare membru din ceată are un rol bine definit precum vătaf, jude sau iapă (purtătorul darurilor). Colindatul se desfășoară la fiecare casă din sat unde se cere permisiunea de a intra și colinda. Dacă gazdele îi primesc, atunci prima colindă este cântată sub fereastră, iar următoarele în casă. Uneori la finalul colindatului se face o „strigătură de mulțumire” – urare sau se „joacă fetele mari” (necăsătorite) ale gazdelor.

În funcție de zonele geografice în care se practică acest obicei, participă întreaga obște sătească sau doar anumite categorii de oameni. De cele mai multe ori, colindatul are loc în seara de Ajun și în ziua de Crăciun, respectiv în ajunul și ziua de Anul Nou.

Colindul de gazdă mare este un colind personalizat care evocă poetic cele mai importante realizări și calități ale celui colindat.

Colindul la fereastră are rolul de a anunța prezența colindătorilor și conține versuri precum Ia sculați, boieri mari! sau Gazde mari, nu mai dormiți!.

Colindul de văduvă este interpretat doar în casele de văduve, unde se modifică textul Colindului de gazdă mare. Versurile transmit calitățile soțului decedat, iar sonoritatea este asemănătoare bocetului.

Colinda avea și o formă de justiție socială. Persoanele care nu se înscriau în normele societății rămâneau necolindate, comunitatea refuzând să-i ureze de belșug și sănătate.

Repertoriul de colinde contemporan este compus preponderent din colinde laice și religioase, cântece de stea și colindele copiilor.

În literatura muzicală universală regăsim ca elemente muzicale specifice Sărbătorilor de iarnă cântecele de iarnă sau cântecele de Crăciun. Este important să nu confundăm colindele cu aceste tipuri de piese deoarece fiecare dintre ele abordează un conținut diferit din punct de vedere muzical, însă care au o tematică comună.

Urmărește cu atenție prezentarea de mai jos și notează în caiet informațiile esențiale despre colindă:

APLICĂ

Audiază exemplele muzicaledin prezentarea anterioară și notează în caiet principalele trăsături ale fiecărui colind:

  • elemente de limbaj (melodic și ritmic),
  • tempo,
  • modalitatea de tratare a vocilor,
  • momentul în care poate fi cântat,
  • de cine se cântă.

AUDIȚIE MUZICALĂ

Urmărește cele două materiale video de mai jos. 

  1. Suită de colinde din zona Ialomița ce include elemente inedite pentru vremurile contemporane:
  • Ostrovel de mare – colind-bocet dedicat unei familii în doliu după pierderea unei tinere copile în anul ce a trecut;
  • Sus la munte, ninge, plouă – colind de logodnă; 
  • Pe o marne de sat și Cine-ș d-arănește  – colinde de tânăr flăcău;
  • Urarea turtei sau a colacului.

2. Suită de colinde din zona Muscel unde vei descoperi elemente tradiționale ale colindatului propriu-zis:

  • Asta-i seara mare – colind de gazdă mare;
  • Măi boieri bogați și La doi meri și la doi peri – colind pentru tineri căsătoriți;
  • Jos în jos pe lângă cer – colind de băiat;
  • Prin ce, prin celui ce – colind de fată mare.

EXERSEAZĂ

Alege unul dintre colindele și cântecele de iarnă din lista de mai jos și încearcă să te pregătești altfel de colindat. Ai grijă să rezolvi toate exercițiile pe care colindele ți le propun. Suntem siguri că te vei distra și descurca de minune!

ȘTIAI CĂ?

Stille Nacht (Noapte de vis) este unul dintre cele mai cunoscute cântece de Crăciun. El este interpretat în peste 130 de limbi și circulă în peste 300 de variante. Lucrarea a fost interpretată pentru prima oară  în anul 1818, de Crăciun, în biserica localitpții Oberndorf bei Salzburg, unde autorul versurilor, Joseph Mohr era preot. În anul 2011, lucrarea a fost declarată patrimoniu cultural imaterial de către organizația UNESCO.

COLINDATUL

PROVOCARE CREATIVĂ

Alege o poveste sau poezie care să aibă drept tematică anotimpul iarnă sau sărbătorile de iarnă. Din ceea ce ai ales oprește-te asupra unei pagini pe care o crezi a fi plină de simboluri. Oprește-te asupra minim 5 cuvinte care sunt cele mai importante din conținutul paginii și încearcă să formezi cu ajutorul lor o propoziție care să prezinte atmosfera de sărbătoare din familia ta. Ulterior, pe pagina aleasă desenează astfel încât să dai naștere peisajului în care se încadrează atmosfera.

                                                                             @ Alexandra Homone și Ana-Maria Rusu (musicators)

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus