Clasele IX-X. Opera – elemente de structură (partea 1)

Activitate: Opera. Elemente de structură (partea 1)

Nivel: Clasele IX-X

Durata: 2×50 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

OBSERVĂ!

1. Audiază Corul sclavilor evrei din opera Nabucodonosor de Giuseppe Verdi urmărind partitura.

OBSERVĂ!

2. Notează pe caietul de muzică următoarele aspecte observate pe durata audiției:

  – rolul orchestrei în construcția discursului muzical (dialog, rol de susținere, rol de comentator al materialului muzical al corului etc.)

  – modalitatea de distribuire a elementelor melodice în cadrul corului (ce voci cântă, care este relația dintre voci etc).

  – ce nuanțe sunt folosite pe durata fragmentului audiat. Care este rolul acestora?

ȘTIAI CĂ?

Corul sclavilor evrei este un fragment din actul al II-lea al operei Nabucodonosor de Giuseppe Verdi. Celebrul cor surprinde momentul plecării în exil a evreilor, forțați de cucerirea Ierusalimului de către babilonienii conduși de regele Nabucodonosor. Textul scoate în evidență dorința de libertate și pace a evreilor.

ACTUALIZARE

Opera este un gen muzical-dramatic complex la realizarea căruia contribuie mai multe arte: muzica prin numerele vocale și orchestrale; literatura prin suportul literar al acțiunii dramatice; arta dramatică prin jocul scenic al interpreților; coregrafia prin scenele de balet și artele plastice prin decoruri, costume și machiaj.

Opera a apărut în creația muzicală a secolului al XVI-lea în perioada Renașterii, la Florența.

Daphne de Jacopo Peri, a fost prima încercare a grupării Camerata florentină de a reînvia într-o formă muzicală nouă, tragedia greacă.

Claudio Monteverdi este cel care reușește prin creațiile sale Orfeu, Întoarcerea lui Ulise sau Încoronarea Pompeiei să introducă publicului larg acest gen muzical.

În secolele următoare, opera devine unul dintre cele mai îndrăgite genuri muzicale și se regăsește în creația marilor compozitori ai timpului precum: G.F. Handel, Jean Baptiste Lully, W.A. Mozart, Ludwig van Beethoven, Gioachino Rossini, Vincenzo Bellini, Georges Bizet, Giuseppe Verdi, Richard Wagner etc.

ȘTIAI CĂ?

Termenul de opera are mai multe sensuri:

  • Opera – instituție de cultură care pune în scenă spectacole de operă, operetă, musical sau balet. Ex. Opera Națională București
  • Opera – creație artistică din domeniul muzical, literar sau visual. Ex. Opera poetului Mihai Eminescu
  • Opera – gen muzical-dramatic. Ex. Daphne de Jacopo Peri.

OPERA - elemente de structură

REȚINE

Din punct vedere structural putem identifica două aspecte ale operei: organizarea din punct de vedere dramatic; organizarea din punct de vedere muzical

Din punct de vedere muzical, opera este structurată în mai multe momente muzicale cu funcții și forme diferite. Desfășurarea unui spectacol de operă este bazat pe numere orchestrale, corale și solistice precum: uvertura, arie, cavatina, momente de ansamblu vocal (duet, terțet, cvartet, cvintet, sextet), coruri, recitative, părți orchestrale ce susțin scenele de balet. Vocea folosește în interpretare, tehnica belcanto-ului.

UVERTURA

REȚINE!

Uvertura este o parte introductivă orchestrală ce sintetizează materialul muzical al unui gen muzical-dramatic (operă, balet, operetă, musical). În creația de operă a secolelor XIX-XX uvertura poate fi înlocuită de preludiu (ex. Opera Carmen de Georges Bizet).

AUDIAZĂ ȘI OBSERVĂ!

  1. Audiază uvertura operei Die Walküre (Walkiria) de Richard Wagner notând pe caietul de muzică principalele trăsăturile ale lucrării: caracter, nuanțe, tempo, instrumente utilizate.
  2. Realizează un desen care să ilustreze subiectul acestui fragment muzical (opțional).

Wilhelm Richard WAGNER (22.05.1813 – 13.02.1883)

Compozitor și dirijor german, născut la Leipzig. Își începe studiile muzicale la Thomasschüle în Leipzig și le continuă la Dresda. În 1833 este numit dirijorul corului din Würzburg. Participarea la mișcările revoluționare din 1848 determină exilarea sa în Elveția. Momentul cheie al carierii sale este patronajul regelui Ludwig al II-lea al Bavariei, cel care va face posibilă punerea în scenă a capodoperelor wagneriene prin construirea și susținerea financiară a teatrului de la Bayreuth. Wagner rămâne în istoria universală a muzicii prin intermediul creației sale de operă, din care amintim: Olandezul zburător, Tannhaüser, Inelul Nibelungilor, Walkiria, Siegfried, Tristan și Isolda, Maeștrii cântăreți din Nürenberg, Lohengrin, Parsifal.

ARIA

ASCULTĂ ȘI OBSERVĂ!

  1. Audiază La donna e mobile din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi.
  2. Rezolvă provocarea de mai jos și transcrie pe caietul de muzică, doar enunțurile adevărate:

[h5p id=”9″]

REȚINE!

Arie este o parte vocal-instrumentală cantabilă pentru un solist și orchestră, cu caracter liric. Aria este corespondentul monologului din teatru. Ariile exprimă în mod direct trăirile personajelor principale și sunt cele mai importante numere solistice datorită conținutului muzical. Ariile sunt asociate cu momentele importante ale acțiunii dramatice.

Cavatina este un fragment melodic solistic, atribuit unui personaj principal al unei opere. Cavatina are o structură fixă alcătuită din una sau două perioade, fără repetiție.

 

Audiază Cavatina lui Figaro din actul I al operei Nunta lui Figaro de W.A.Mozart.

 

 

Vizionează Aria lui Figaro, Non piu andrai din opera Nunta lui Figaro de W.A.Mozart.

 

Compară Cavatina lui Figaro cu partea vocală a ariei Non piu andrai și notează observațiile tale pe caietul de muzică. În analiza ta vei ține cont de următoarele aspecte: structura fragmentelor, ambitus, materialul melodic folosit.

PORTOFOLIU

Realizează analiza comparativă a intrigii celor două opere care îl au ca personaj principal pe Figaro: Nunta lui Figaro de W.A. Mozart și Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini

DUET, TERȚET, CVARTET, CVINTET, SEXTET

REȚINE!

Duetul, terțetul, cvartetul, cvintetul și sextetul sunt momente vocal-instrumentale cu caracter liric, la care participă un număr restrâns de interpreți (2, 3, 4, 5 sau 6, după caz). În funcție de numărul de participanți aceste momente poartă denumiri diferite și sunt echivalentele dialogului din genul literar dramatic.

Recitativul este o formă de cântarea vorbită sau vorbire cântată apropiată de declamație și acompaniate de orchestră. Recitativul este asociat cu segmentele narative ale acțiunii dramatice.

  1. Accesează partitura animată și audiază La Ci Darem La Mano din opera Don Giovanni de W.A.Mozart.
  2. Urmărește cu atenție dialogul dintre cele două personaje. Notează pe caietul de muzică observațiile tale.
  3. Identifică timbrul fiecărui interpret al fragmentului audiat.

1.  Audiază fragmentul Ah disgraziato Figaro din actul I al operei Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini.

2. Câte personaje participă la realizarea acțiunii dramatice din acest tablou?

3. Observă maniera de interpretare vocală a personajelor.

4. Care este rolul orchestrei?

Notează observațiile tale pe caiet.

Compară maniera de interpretare vocală din cele două fragmente muzicale audiate. Notează deosebirile identificate pe caiet.

PORTOFOLIU: Activitate în echipă!

Realizează împreună cu un coleg un scurt dialog de 6-7 replici care să surprindă un aspect de zi cu zi al vieții de școlar. Transpune dialogul realizat într-un scurt recitativ. Realizează un acompaniament instrumental potrivit pentru recitativul tău (opțional).

CORUL și elementele coregrafice

Vizionează fragmentul Flesh Rebels din opera Nixon în China de John Adams. Citește textul suport și rezolvă cerințele exercițiului.

Pentru a afla mai multe informații despre compozitor click pe numele lui (text în limba engleză).

TEXT SUPORT

Corul Flesh Rebels din actul al II-lea al operei Nixon in China de John Adams surprinde momentul în care președintele Nixon și soția sa, aflați într-o vizită oficială în China, răspund invitației soției conducătorului chinez comunist Mao de a viziona baletul The Red Detachament of Woman la Opera Națională din Peking. Momentul combină ingenios două elemente ale spectacolului de operă: corul și scenele de balet.

Notează pe caietul de muzică observațiile tale după vizionarea fragmentului:

  1. Care este rolul corului?
  2. Ce tip de voci sunt folosite în acest fragment?
  3. Care este rolul orchestrei?
  4. Descrie subiectul baletului vizionat de soția dictatorului Mao, președintele Nixon și soția sa. Ce atitudine are fiecare personaj pe durata spectacolului?

REȚINE!

Corul primește un rol deosebit în construcția operei alături de orchestră și corpul de balet, fiind exponentul mulțimii. Anumite coruri poartă numele comunităților sau grupurilor pe care le reprezintă: Corul sclavilor din Nabucodonosor de G. Verdi.

Scenelor de balet contribuie la ilustrarea acțiunii dramatice prin mișcări coregrafice.

ȘTIAI CĂ?

Nixon în China este o operă în 3 acte de John Adams pe un libret de Alice Goodman.

Lucrarea surprinde vizita din 1972 a președintelui american Richard Nixon, în China comunistă. Din punct de vedere muzical, Adams utilizează o orchestră lărgită (ce include secțiune de saxofon, percuție lărgită și sintetizator) și elemente melodice ce pendulează între minimalism, sonorități inspirate de creația lui Wagner, Richard Strauss sau Stravinski și referințe jazz sau de big-band al anilor 1930.

Opera a avut premiera pe 22 octombrie 1987 la Houston Grand Opera.

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Derulează în sus