Clasa a VII-a. Opera (originea și evoluția genului). Romantismul. Opera cehă

Activitate: OPERA – originea și evoluția genului. Romantismul. Opera cehă

Nivel: Clasa a VII-a

Durata: 50 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

 REACTUALIZARE

   Genurile muzical-dramatice sunt creații muzicale complexe, ce îmbină muzica cu textul literar, arta dramatică cu elemente coregrafice. Genurile muzical-dramatice sunt: OPERA, BALETUL, OPERETA ȘI MUSICALUL.

  Genul operă a apărut în perioada Renașterii muzicale, în Italia, la Florența, ca rezultat al preocupărilor membrilor Cameratei Florentine de a reînvia și transpune în artă, principiile estetice ale Antichității.

  În perioada Clasicismului muzical, compozitori precum Gluck, Mozart sau Beethoven aduc contribuții importante la dezvoltarea genului prin promovarea unui nou tip de dramaturgie ce implică o viziunea și o contribuție unitară a  întregului ansamblu: libret, elemente muzicale și coregrafice.

  În Romantism, opera se definitivează ca structură în: acte, scene și tablouri; respectiv, arii, recitative, cavatine, duete, ansambluri solistice, coruri, interludii orchestrale. Excepție face creația wagneriană și impresionistă.

   În opera italiană subiectul operei poate promova principiile verismului (preferința pentru subiecte inspirate din viața cotidiană).

  Opera francează promovează atât creații apopiate ca stil de stilul italian, cât și un nou tip de spectacol, numit grand opera, spectacol grandios cu subiect istoric sau mitologic în 4-5 acte, cu un decor și costume elaborate, figurație numeroasă și momente de balet fastuoase.

  Opera germană, prin intermediul creației wagneriene, aduce un nou tip de organizare muzicală, nesegmentată, dictată de necesitatea unei acțiunea dramatică.

 REȚINE

 Vizionează cu atenție materialul video de mai jos. Notează în caietul de muzică, într-un tabel, în două coloane separate: numele complet al celor mai importanți creatori cehi de operă din perioada Romantismului muzical și cele mai importante creații de gen ale acestor compozitori.

Verifică-ți cunoștințele: 

  FIXEAZĂ:

  Ascultă fragmentele muzicale de mai jos. Notează pe caietul de muzică observațiile tale legate de modalitatea de transpunerea a acțiunii dramatice în plan muzical.

Intrebări ajutătoare: Despre ce este vorba în fragmentul vizionat? Cum este transpusă din punct de vedere muzical, acțiunea dramatică a fragmentului urmărit? Ce elemente sunt folosite (voce, coregrafie, costume) Care este relația dintre voce și orchestră? Cine are rolul principal și de ce?

  VIDEO- AUDIȚIE MUZICALĂ:

 1. ‘Sbor To pivečko to věru je nebeský dar’  din opera Mireasa vândută de Bedřich Smetana.

  VIDEO- AUDIȚIE MUZICALĂ

  2. Cântecul lunii din opera Rusalka de Antonín Dvořák.

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Scroll to Top