INTERDISCIPLINAR: Mesaje și simboluri

Activitate: Mesaje și simboluri

Nivel: Clasa a X-a

Durata: 2 ore

Autor: Prof.  Ana Maria Rusu & Prof. Bogdan Rațiu

Compararea, pe baza unor criterii clar formulate, a unor viziuni despre lume, despre condiția umană, reflectate prin textele studiate și prin diferite forme ale artei.

Cuvinte-cheie: motive, teme, viziune despre lume, mijloace de comunicare a sensurilor/a ideilor.

Literatură și muzică (limbajul literaturii, limbajul muzicii – confluențe în artă).

MESAJE ȘI SIMBOLURI

Ești un călător/ un explorator al lumii. Notează pe o pagină sau în Notes (în telefon) ideile care îți vin în minte în timpul activităților.

  Citește textul următor:

„Aleargă peste munți spre zare, respiră adânc, ia ziua în picioare. Sunt oameni lângă tine care se deșteaptă, sunt gânduri de-armonie care te așteaptă. O pătură de oameni care se trezește, care nu vrea să mai fugă, care și aici simte că trăiește, crește, iubește.

Oameni normali, cu obiceiuri bune. Cu energia să-și facă ziua  o minune. Oameni care se trezesc devreme, dar încă mai visează își cultivă mintea, corpul, dar încă evoluează.

Aleargă peste munți spre soare; respiră adânc, îmbracă-te mai gros, e răcoare. Repetă gândul bun, zâmbetul cald, privirea curioasă, în fiecare zi oferă-ți cu drag o pauză sănătoasă. Sunt oameni lângă tine care s-au trezit, dar încă mai visează. Îi vezi când te trezești și tu, îi vezi că ei contează. Sunt oameni care vor mai mult, au mintea trează: care rămân curioși, au obiceiuri bune și încă evoluează”.

Răspunde următoarelor cerințe:

DESCOPERĂ

Textul de mai sus este un text-suport pentru un produs comercial.

 

  Răspunde următoarelor cerințe:

 Corelează imaginile vizionate cu următorul fragment:

„Scopul vieții interioare nu este viața interioară însăși, ci receptarea lumii, înțelegerea acesteia, iar apoi revenirea spre viața exterioară. Această incursiune pe care o facem în noi înșine este fecundă, ne transformă. Ea este, la început, o manieră de a ne adapta la real, iar mai apoi, o manieră de a ocupa mai bine realul sau de a-l transforma. Nu e o manieră standardizată, căci vine din noi, din ceea ce suntem fiecare în parte, cu trecutul și cu sensibilitatea personală”.

 (Cristophe André, Viața interioară)

Notează în telefonul tău, în Notes, trei idei de care vrei să ții cont. Intră într-un dialog cu prietenii tăi care parcurg această experiență de învățare și discutați în ce măsură puteți urmări principiile alese.

REȚINE

REȚINE:

„Arta ca formă de identificare a lumii oferă prilejul de a explora subiectivitatea umană. Cunoașterea naturii umane prin latura sa subiectivă, poate reprezenta un mod obiectiv de exersare a spiritului analitic și sintetic, a observației, cunoașterii, investigației”.

Creația muzicală sau cea însoțită de muzică oglindește diversitatea umană astfel că fiecărui individ unic îi corespund tot atâtea viziuni. Deseori mesajele transmise pot fi înțelese diferit, fapt ce conduce către o proiectare deformată a realității. Lucrările muzicale (mai ales cele fără text) oferă libertatea ascultătorului de a extrage un mesaj diferit în funcție de starea de moment, de locația în care se află (școală, acasă) sau în funcție de vârstă.

APLICĂ

Ascultă lucrarea Clubbed to death aparținând lui Rob Dougan. Observă cu atenție videoclipul piesei. 

 

Citește ideile de mai jos și vizionează din nou videoclipul:

  • Majoritatea oamenilor își pierd potențialul alegând calea ușoară. Ei cred că „timpul este ucigașul”, privind astfel spre trecut. Mersul înapoi nu este ciudat, este în acest caz normalul, firescul. Mersul înainte este ciudat. Oamenii ar trebui să privească spre viitor, nu spre trecut.
  • O persoană înaintează încet, fiind capabilă să-și atingă potențialul, dar nefiind motivată să facă acest lucru. Capacitatea de a merge mai departe se realizează inițial cu un pic de sprijin, (familia-mama). Cei din jur sunt suspicioși față de orice persoană care încearcă să iasă din tipare; oameni mari însă există; lor nu le este frică să fie diferiți dar încă nu se poate relaționa cu ei. Diviziunea între generații este prea mare.
  • Personajul înțelege că nu trăiește la potențialul său adevărat. Se uită în jur, vede viața tuturor celorlalți trecând pe lângă ei, iar acest fapt îl motivează să urce mai sus. Forțele „naturii” îl împing în jos, încearcă să-l facă să se conformeze, să meargă înapoi. Mersul înapoi este fără efort.
  • Văzându-l împins înapoi, mulți sunt mulțumiți: nu poate să-și creeze propria cale. Vor să fie ca ei. Nu vor să înfrunte o cale mai grea. În sfârșit, are hotărârea de a reuși. E încântat să avanseze (min 1.03)
  • Toată lumea încearcă să evite ploaia; lui nici măcar nu-i pasă de ea. Iubirea pare să înainteze, lucrurile oamenilor să le schimbe. Aici însă e doar o iluzie. Iubirea nu îi va schimba cursul vieții. Dragostea trece, iar personajul se retrage repede înapoi, încă o dată.
  • Pe o autostradă, personajul se deplasează alături de oameni care se mișcă mai repede decât el, dar el este singurul care merge înainte, (alegând cea mai grea cale) și alergând fără mașină. Copiii îl pot vedea înaintând (min 2.09), fiind astfel capabil să motiveze noua generație.
  • Hotărârea, determinarea și încrederea sunt necesare pentru ca un om să-și atingă potențialul. Personajul se străduiește atât de mult încât, atunci când întâlnește un obstacol îl abordează direct, acesta nemaiavând niciun impact durabil. Se ridică din nou. Este recunoscut pentru prima dată de alți oameni mari.
  • A devenit în sfârșit un om grozav care îi va inspira pe alții.

Din punct de vedere muzical, lucrarea se încadrează în genul electro-neo-clasic, trip-hop. Forma muzicală a acestei piese este forma de arc. Structura frazelor este de tip ABCAB. Forma poartă acest nume deoarece structura muzicii se mișcă sub forma unui arc. Există materiale noi în fiecare dintre primele trei secțiuni. Odată ce se ajunge la secțiunea C linia melodică se mișcă pur și simplu în ordine inversă. Revine prin materialul A și se încheie cu tema principală B plus Coda (final).

mesaje si simboluri

Toate secțiunile pot suferi modificări de ritm și stil, pot fi variate atâta timp cât materialul tematic este același.

REȚINE

REȚINE:

Deseori, o lucrare muzicală poate veni în completarea unui mesaj verbal. Imaginea supralicitează deseori mesajul audio astfel că atunci când muzica nu reușește să aibă efect asupra modului în care se rostește informația atunci ea poate fi împărtășită cu ajutorul imaginilor.

EXERSEAZĂ

A.

Ascultă melodia In my secret life  aparținându-i lui Leonard Cohen. Lucrarea se încadrează în genul soft-rock, are formă strofică specifică genului și a fost compusă în anul 1988.

  1. După ce ai urmărit videoclipul, completează pe caiet afirmațiile:
  • Simbolurile dominante sunt_________________________________________________________________________________
  • Textul ne vorbește despre __________________________________________________________________________________
  • Imaginile sunt_____________________________________________________________________________________________
  • Muzica transmite __________________________________________________________________________________________
  • Emoția dominantă este reliefată prin ________________________________________________________________________
  1. Exprimă-ți opinia despre ce vorbește lumea creată prin cuvânt – muzică – imagine. Argumentează valorificând idei/imagini/muzica din videoclip. Utilizează în discursul tău construcțiile pe de o parte, pe de altă parte, în plus, de asemenea, de pildă, de exemplu.

B.  

Citește textul următor:

La drept vorbind, toată viața mea e un șir de pasiuni eșuate. Mereu am luat-o de la început. În copilărie, mi-am dorit foarte mult o bicicletă. A doua pasiune a fost șahul. Jucam în fum de țigară ore întregi, fără să mă pot desprinde de pe scaun. Parcă mă țintuia cineva acolo. Nu mâncam, mă durea stomacul de foame, dar continuam. Nu exista nimic mai important decât tabla aceea cu șaizeci și patru de pătrate. Întreg universul încăpea acolo. A fi sau a nu fi? Nu, a câștiga sau a nu câștiga, aceasta era întrebarea. Voiam să câștig neapărat și sufeream când mâncam bătaie. Ca să-mi menajez orgoliul, m-am apucat să studiez jocul. Mi-am cumpărat cărți de șah și nopți întregi am aprofundat teoria deschiderilor, am repetat finaluri, am analizat combinații. Treptat, povestea asta m-a acaparat cu totul. Contractasem boala… . Acum nu numai orgoliul mă împingea înainte. Dimineața eram ca un bețiv căruia îi lipsea porția de alcool. Apoi am învățat «să citesc» o partidă și ceasuri întregi citeam partide de șah. În tramvai, în autobuz, făceam același lucru. Într-o zi, am descoperit că puteam să joc fără tablă. Șah orb. Până când, într-o altă zi, am descoperit că nu mai aveam nevoie nici de adversari. Puteam să-mi fiu eu însumi adversar. Am început să joc singur, gândind pe rând din perspectiva albului și a negrului. Acest joc, nu știu dacă vă dați seama, era destul de periculos. Până atunci nu-mi pusesem la încercare decât memoria. Acum atacam chiar unicitatea ființei mele. Dintr-odată, ființa mea s-a rupt în două. Una care juca cu piesele albe, alta care juca cu piesele negre. Aceste jumătăți din mine se combinau, se refăceau, se reuneau într-o continuă sfâșiere și reconstituire a unității mele. După un timp am renunțat și la tablă. Stăteam întins în pat și ore întregi, cu ochii în tavan, mă luptam corp la corp cu mine însumi, cum zicea Van Gogh, dar nu ca să creez ceva, ci ca să câștig o partidă pe care în același timp o pierdeam. Acum, nu mai aveam nicio șansă. Nu mai puteam câștiga nicio partidă fără ca ea să însemne în același timp o înfrângere.”[1]

(Octavian Paler, Viața pe un peron)

[1]Octavian Paler, Viaţa pe un peron, Editura Litera, București, 2009.

  1. Recitește textul corelând imaginile din reclama și din cele două videoclipuri.
  2. Despre ce vă vorbește vouă textul? Care este, pentru voi, semnificația globală a textului? Discutați textul, valorificând următoarele posibile răspunsuri:
  • Răspunsul 1: Personajul este măcinat între extreme, este scindat, iar povestea propriei vieţi îi apare ca un şir de pasiuni eşuate;
  • Răspunsul 2: Personajul este un ouroboros prin mişcarea circulară a destinului şi prin atributele sale contrastante;
  • Răspunsul 3: Caracteristica fundamentală a personajului şi a orbirii sale este dedublarea şi poartă asupra amprenta fricii din sine.
  1. Despre ce vă vorbește vouă textul? Care este, pentru voi, semnificația globală a textului?

EXTINDERE

1. Intră pentru două minute pe rețeaua socială preferată. Glisează pe pozele tale și răspunde la întrebarea: Pe rețelele sociale sunt eu, cel adevărat sau e o mască?

2. Completează opinia ta cu punctul de vedere al intelectualului Teodor Baconshi:

În lumea rețelelor de socializare, suntem alții, cu alte coordinate existențiale. Acolo funcționăm ca succedaneu oniric al unei umanități care-și refuză condiția. E imperiul ghilimelelor. Nimic nu trebuie luat ad litteram și știm că tocmai „litera” (stacojie sau nu) e cea care ne răstignește destinul, fie că vorbim despre legi, literatură sau textele sacre în oglinda cărora se reflectă starea noastră imperfectă, perfectibilă și radical misterioasă. Acolo ne rescriem infinit condiția finitudinii. Prin refugiul în virtual, presiunea irealității consimțite devine Constituția unei republici de spectre fericite. Dar totul e un joc. Și jocul nu e nici mincinos, nici authentic. E altceva-ul care face din gravitație un dans, din zgomotul firii o muzică, din haos un loc geometric și din incertitudine o palpitație voluptoasă”.

(Teodor Baconschi, Facebook, fabrica de narcisism)

3. Discută cu colegii tăi ideile textului. Alege o idee cu care ai rezonat sau cu care ești în dezacord. Realizează cu telefonul mobil o poză care să sugereze ideea sau o idee opusă acesteia, care să reprezinte viziunea ta despre condiția umană azi.

Pornind de la materialele citite/vizionate anterior, realizează un eseu de minimum 600 de cuvinte despre  „Puterea de a fi tu însuți”. În demersul realizării eseul urmează etapele propuse:

  1. Folosește pentru documentare următoarele informații:

Habitat 67

Maurits Cornelius Escher

Pablo Picasso

Moshe Safdie

  1. Reia ideile notate în jurnalul tău de călătorie în această experiență a cunoașterii.
  2. Problematizează-te asupra temei răspunzând la câte 5 întrebări dezvoltate, pornind din structurile Cine? Ce? Unde? Când? De ce? Cum? (de exemplu: Cine sunt cei care pot avea puterea de a fi ei înșiși? Ce fel de om află despre sine nevoia de a fi autentic? Unde se petrec toate aceste căutări identitare? De când o persoană începe să fie interesată de cine e ea? De ce ne căutăm forma adevărată de a fi? Cum este drumul autocunoașterii și al asumării?
  3. Scrie eseul corelând idei/imagini/experiențe/melodii/alte obiecte de artă/reflecții care să fie relevante pentru viziunea ta asupra temei propuse.

AUTOREGLARE

Răspunde la următoarele întrebări:

  • Cât de mult ți-ai modificat viziunea de la o experiență la cealaltă?
  • Care au fost momentele care te-au ajutat să înțelegi mai bine tema propusă? Când s-au întâmplat? În funcție de ce întrebare/de ce activitate/de ce tip de artă?
  • Care au fost informațiile care te-au ajutat să înțelegi mai profund tema?
  • Cum vei citi de acum un videoclip sau o reclamă? Cum se produce lectura unui text față de lectura unei imaginii sau a unui sunet?
  • De ce elemente te folosești în interpretarea textelor/imaginii/muzicii?
  • Care au fost momentele cele mai dificile?
  • Unde ai simțit că nu ai reușit să prinzi esența mesajului din artă?
  • De ce ai nevoie în apropierea ta pentru a-ți susține căutarea răspunsurilor?
  • Cum a fost exercițiul de a genera întrebări și de oferi răspunsuri?
  • Ce idei/informații cunoșteai la începutul orelor despre subiect? Dar la final? Ce s-a schimbat?
  • În ce mod exemple/alte viziuni din artă asupra temei de ajută să îți formezi mai bine un punct de vedere?

@Prof. Ana Maria Rusu & Prof. Bogdan Rațiu

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus