Folclorul obiceiurilor.Colindatul

Activitate: Obiceiuri de toamnă-iarnă. COLINDATUL

Nivel: Clasele VI-VII

Durata: 100 min

 

 DESCOPERĂ

  1. Citește cele două fragmente de text, identificând tema principală și anotimpul în care obiceiurile prezentate se practică.

 REȚINE

Folclorul anotimpurilor definește totalitatea creațiilor folclorice legate de cele mai importante momente ale anului calendaristic agrar sau/și religios. Folclorul anotimpurilor se clasifică în: obiceiuri de toamnă-iarnă și obiceiuri de primăvară-vară.

Dominate de sărbătorile de Crăciun, Anul Nou și Bobotează, obiceiurile se desfășoară pe o perioadă de trei săptămâni (24 decembrie-7 ianuarie) dedicată urărilor și felicitărilor întregii comunități prin intermediul: Colindatul, Vicleimul, Irozii, Vasâlca, Plugușorul, Jocurile cu Măști, Sorcova, Semănatul, Chiraleisa etc.

OBSERVĂ

Ascultă, în interpretarea Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, varianta corală a colindului Mă luai, luai, în armonizarea compozitorului Tudor Jarda. Notrează principalele caracteristici ale fragmentului legate de: • formule ritmice și melodice folosite; • tematică;

a. Audiază varianta tradițională a colindului „Mă luai, luai” în înregistrat în 1950 în Prodănești-Zalău, județul Sălaj.

b. Compară varianta tradițională a colindului cu varianta cultă interpretată de Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”. Notează observațiile tale pe caiet.

REȚINE!

Colindatul sau colinda este cel mai răspândit obicei de iarnă. Originile colindatului sunt străvechi, acest obicei existând încă din perioada precreștină. Vechile colinde au texte cu conținut mitic ce amintesc fie de o vânătoare a unui cerb sau a unui leu, fie de o nuntă cosmică.

Audiază Colindul  ”Pleacă june-ntr-un vânatu”, înregistrat în anul 1956 în satul Almaș Săliște, județul Alba.

REȚINE!

Obiceiul colindatului are funcție ritualică de urare de belșug și bunăstare pentru întreaga comunitate. În satele românești colindatul îmbrăca două forme: colindatul copiilor și colindatul propriu-zis.

OBSERVĂ

a) Intonează următorul fragment muzical.

b) Notează în caiet principalele caracteristici ale melodiei: formule ritmice și melodice folosite, structura modală, tematică.

REȚINE

Colindatul copiilor: cete de copii (fete și băieți) colindă satul în dimineața de Ajun. Colindele cântate sunt scurte, mai mult recitate decât cântate și au texte ce invocă dorința copiilor de a fi răsplătiți cu nuci, colaci și fructe.

Audiază Colindul Pițărăilor din satul Ampoița, județul Alba.

REȚINE

Colindatul propriu-zis este practicat în noaptea de Ajun. Pregătirea pentru colindat începea odată cu Lăsata Secului (15 noiembrie) când ceata de colindători – alcătuită doar băieți necăsătoriți, își alegeau o căpetenie responsabilă cu alegerea repertoriului, stabilirea repetițiilor și modalitățile de învățare a colindelor. Colindatul se desfășura la fiecare casă din sat și cuprindea un repertoriu alcătuit din: Colind la fereastră, Colind de gazdă mare, Urarea colacului, Colind la ieșirea din casă. Colindul la fereastră avea rol de a anunța prezența colindătorilor și conțin versuri precum: Ia sculați boieri mari, gazde mari nu mai dormiți/

Audiază colindul transilvănean „Scoală, scoală gazdă bună

REȚINE

Colindul de gazdă mare este un colind personalizat care evocă cele mai importante realizări și calități ale celui colindat. 

ȘTIAȚI CĂ?

♪  Colindătorii surprind prin creațiile lor viața socială a satului cu toate evenimentele ei: naștere și moarte, logodnă și nuntă. De exemplu, în casele de văduve Colindul de gazdă mare era înlocuit cu un Colind de văduvă. Textul colindului surprindea calitățile soțului decedat având sonorități asemănătoare bocetului.

Colindul de fată mare sau Colindul de flăcău sunt creații interpretate de ceata de colindatori la casele unde există fete sau băieți.

Descoperă diversitatea colindelor tradiționale ascultând următorul colaj de colinde înregistrat în anul 1950, în regiunea Ialomița și :

1. ”Ostrovel de mare”, colind de dimineață din Jegălia, Ialomița. Acest colind este dedicat gazdelor care au pierdut în anul respectiv una dintre fiice. Fata este potretizată stând la fereastră și privind spre mare în timp ce coase. Un vas sosește în port iar un tânăr marinar o cere de nevastă.

2. ”Sus la munte ninge, plouă”, colind de logodnă: sus în munți pe marginea unui pârâu, un flăcău doarme la umbra unui crin. Când se trezește tânărul și traversează pârâul pentru a ajunge la iubita lui, făcându-și din sabie, pod.

3. ”Pe-o marne de sat”, colind de flăcău din Lupșanu-Lehliu, Ialomița: un cerb se laudă că nimeni nu poate afla locul în care el se hrănește sau doarme. Un vânător îi află culcușul și îl ucide pentru al găti pentru un ospățul său de nuntă.

4. ”Cine-ș d-arănește”, colind de flăcău, despre o întrecere între un vultur și un cal năzdrăvan.

5. ”Urarea turtei sau a colacului” din regiunea Lupșanu-Lehliu, Ialomița.

ȘTIAȚI CĂ?

♪ Colindatul putea implica și o formă de justiție socială. Casa celui care a ieșit din normele comunității rămânea necolindată, comunitatea refuzând astfel să îi ureze de belșug și sănătate.

Portofoliu

1. Identifică tradițiile de Crăciun din Germania, Anglia, Italia și Spania. Realizează o prezentare power-point în care să notezi titlurile melodiilor și tradițiile specifice sărbătorilor de iarnă din una din aceste țări.  Alege  o melodie de Crăciun pe care să o prezinți și colegilor de clasă.

2. Realizează un scurt interviu cu tema obiceiuri de Crăciun și Anul Nou. Cei chestionați vor fi membrii familiei tale (părinți, bunici, străbunici, unchi, mătuși). Prezintă descoperirile într-un eseu de o pagină. În materialul scris va trebui să precizezi zona geografică, anul, modalitatea de desfășurare a obiceiului și repertoriul folosit. Pentru a reține cât mai fidel cele povestite de persoanele chestionate, în realizarea interviului poți folosi mijloacele audio-video din dotare (telefon mobil, reportofon etc.).

3. Audiază cântecul de Craciun Stille nacht („Noapte de vis”) în varianta lui Franz Xuber. Caută și variantele în alte limbi de circulație internațională. Încearcă să traduci versurile din limba pe care o cunoști.

Provocare creativă

În echipe de câte 4‒6 elevi, realizați o reprezentare a unui obicei de iarnă, dintr-o zonă la alegere. Confecționați anumite obiecte specifice care vă pot ajuta în organizarea acestuia (costume, pseudo-instrumente). Pregătiți și un afiș de prezentare.

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus