Clasele IX-X. Baletul

Activitate: Genurile muzical-dramatice. BALETUL (elemente de structură)

Nivel: Clasele IX-X

Durata: 50 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

[responsivevoice_button voice]

OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ!

  1. Vizionează Valsul florilor din baletul Spărgătorul de nuci de Piotr Ilici Ceaikovski.

 2. Răspunde în scris la următoarele întrebări:

  • Care sunt mijloacele de expresie care contribuie la redarea acțiunii dramatice?
  • Care este distribuția personajelor? Ai identificat personaje principale/secundare sau pozitive/negative? Care sunt elementele care te-au determinat să identifici aceste categorii?
BALETUL

3. Intonează împreună cu colegii  tema muzicală din Valsului florilor. Observă măsura și tempo-ul fragmentului.

4. Construiește o succesiune de mișcări coregrafice pentru acest fragment muzical. La ce elemente muzicale te raportezi (ritm, melodie, tempo)? Notează observațiile tale în caiet.

BALETUL

REȚINE!

Baletul este un gen muzical-dramatic coregrafic. Baletul se bazează pe un scenariu literar (libret) organizat în acte, scene și tablouri. Acțiunea dramatică este transpusă în întregime prin intermediul expresivității muzicii, a mișcărilor coregrafice, dansului și pantomimei. Scenele sunt interpretate de dansatori soliști sau de întregul corp de balerini.

În funcție de numărul de participanți se disting anumite momente muzicale de sine stătătoare precum:

  • Pas seul sau Variations (moment solistic),
  • Pas de deux sau Adage (duet coregrafic mixt), 
  • Pas de trois,
  • Pas de Quatre (secvențe dansante realizate de trei sau  patru dansatori).

VIDEO-AUDIȚIE MUZICALĂ

Urmărește o parte din principalele momente muzicale de sine stătătoare ale baletului:

Variațiunile solo din baletul La Bayadère de Ludwig Minkus. Solist: Serghei Polunin

Pas de deux din baletul Frumoasa din pădurea adormită de P.I. Ceaikovski. Soliști: Yuhui Chloe în rolul Prințesei Floraine și Alexander Cambell în rolul Pasărea Albastră.

Știai că?

Baletul se naște ca gen de sine stătător în aceeași perioadă cu opera, în Italia secolului al XVI-lea. Introdus de Caterina de Medici la curtea regală a Franței, baletul cunoaște o perioadă de înflorire mai ales în perioada domniei regelui Ludovic al XIV-lea. Regele era fascinat de acest gen, participând activ, ca protagonist și creator la spectacolele de balet organizate la curtea regală. În 1661 înființează Academia Regală de Dans prima instituție din lume desemnată în formarea dansatorilor și coregrafilor, sub conducerea maestrului de balet al curții regale, Pierre Beauchamp. Beauchamp este cel care formalizează cele cinci poziții de bază ale baletului (exemplificate în materialele video de mai jos: cele 5 poziții ale mâinilor, cele 5 poziții ale picioarelor, cele 5 poziții de bază – mâini și picioare).

UNIVERS MUZICAL

  • Toți termenii folosiți în balet provin din limba franceză, spre deosebire de termenii muzicali care provin din limba italiană.
  • Vestimentația balerinelor este alcătuită din rochii ale căror parte inferioară se numește tutu respectiv pantofi speciali, cu vârfuri alungite și întărite numite poante.
  • Formarea unui balerin profesionist începe de la vârste fragede (9-10 ani).
  • Pregătirea unui spectacol de balet poate însuma până la 5000 de ore de repetiție individuală și de grup.

OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ!

  1. Vizionează fragmentul Swanhilda și prietenele ei din baletul Coppelia de Léo Delibes.
  2. Urmărește mișcările coregrafice, elementele de decor și costumele personajelor și încadrează baletul într-una din cele patru tipologii prezentate în textul suport.

TEXT SUPORT

În funcție de evoluția mișcărilor coregrafice și de nevoia de a le adapta la un anumit tip de subiect, se disting mai multe perioade și tipologii ale creației de gen:

Baletul clasic bazat pe un repertoriu de tehnici și mișcări tradiționale: Costumul feminin include poante și tutu scurt și drept.

Baletul romantic preia repertoriul de mișcări și tehnici din baletul clasic axându-se pe exploatarea pozițiilor pe poante, dominația personajelor feminine și a ținutelor cu tutu vaporos de mărime medie.

Baletul modern este preponderent abstract, cu o intrigă, costume sau scenografie nu foarte bine definite:

Baletul contemporan preia elemente din toate stilurile de balet adaptându-le la cerințele expresive ale libretului. Baletul contemporan poate fi dansat cu sau fără poante și poate primi influențe din alte forme de dans precum step, street-dance (răsuciri ale picioarelor, elemente realizate la sol etc.), dansuri folclorice etc.

REȚINE!

Apartenența creației de gen la o tipologie a baletului se realizează în funcție de perioada în care acestea au fost create sau de nevoia de a folosi anumite elemente pentru a reda cât mai fidel acțiunea dramatică a libretului

APLICĂ!

Vizionează fragmentul Habanera din baletul Carmen de Roland Petit pe muzica lui Georges Bizet. Notează pe caiet, în coloane separate elementele coregrafice care țin de baletul clasic sau modern.

PROVOCARE CREATIVĂ

  1. Vizionează adaptarea coregrafică a fragmentului Dansul orelor din opera Gioconda de Amilcare Ponchinelli.
  2. Realizează și tu un moment asemănător pentru fragmentul Dansul săbiilor din baletul Gayane de Aram Haciaturian. Filmează momentul și prezintă-l colegilor.

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus