Clasele IX-X. Recviemul – prezentare generală

Activitate: Recviemul – prezentare generală

Nivel: Clasele IX-X

Durata: 50 min

Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian

OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ!

Urmărește cu atenție următorul material video și descoperă originea și evoluția recviemului de la începuturi și până în zilele noastre.

RECVIEMUL - originea și evoluția genului

REȚINE!

Recviemul (din lat. Requiem) este un gen muzical pentru soliști, cor și orchestră, multipartit, scris pe textul liturgic al misei funebre. Textul în limba latină a recviemului conține pe lângă părțile tipice ale missei (din a cărei structură se păstrează Kyrie eleison, Sanctus, Benedsctus și Agnus Dei dar se renunță la Gloria și Credo) și alte fragmente dictate de funcția specifică a recviemului (ex. Dies irae).

Recviemul este alcătuit din 12 părți: Requiem, Dies Irae, Tuba mirum, Rex tremendae, Recordare, Confutatis, Lacrymosa, Domine Jesum, Hostias, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei

ȘTIAI CĂ?

Numele de recveim provine din textul inițial al slujbei de înmormântare catolice:

Requiem aeternam dona eis Domine et lux perpetua luceat eis.

(”Dă-le. Doamne odihnă veșnică și lumină eternă”).

recviemul

AUDIAZĂ ȘI DESCOPERĂ

Vizionează fragmentele muzicale de mai jos, rezolvă sarcinile de lucru și descoperă auditiv, bogăția sonoră a recviemului

  1. Audiază Kyrie din Recviemul de Johannes Ockeghem urmărind partitura.
  2. Notează pe caietul de muzică următoarele aspecte observate pe durata audiției:
  • modalitatea de construcție a discursului muzical (sintaxă, tipul de ansamblu)
  • modalitatea de distribuire a elementelor melodice în cadrul corului (ce tipuri de voci cântă, care este relația dintre voci etc).
  1. Vizionează secvența Dies Irae, Dies Illa din Missa pro defunctis à 4 de Antoine Brumel.
  2. Ce elemente de noutate aduce această lucrare (scrisă la începutul sec.XV) comparativ cu recviemul lui Ockeghem.

În viziunea lui W.A.Mozart, genul primește noi elemente ce-i îmbogățesc fundamental sonoritatea. Audiază secvența Dies Irae din Recviemul KV 626 de W.A.Mozart și identifică elementele de noutate. Pentru a rezolva cu ușurință sarcina de lucru răspunde la următoarele întrebări:

  • Cum este modificat ansamblul coral?
  • Cum este asigurat acompaniamentul instrumental?
  • Care este rolul orchestrei și care este realația acesteia cu ansamblul vocal?

Audiază secvența Dies Irae din Messa da Requiem de G.Verdi și identifică elementele de noutate comparativ cu lucrarea mozartiană. Pentru a rezolva cu ușurință sarcina de lucru răspunde la următoarele întrebări:

  • Cum este modificat ansamblul coral?
  • Cum este asigurat acompaniamentul instrumental?
  • Care este rolul orchestrei și care este realația acesteia cu ansamblul vocal? Dar al nuanțelor?

Rolul solistului poate fi observat în secvența Pie Jesus din Requiemul de G.Fauré.

Secolul XX modifică structural și sonor recviemul: de la sonoritățile disonante ale lui Ligeti sau Britten, la cele sfâșietoare ale lui Penderecki; de la inserțiile latino-americane ale lui Webber sau pop-rock ale lui Jenkins, la încercările de regăsire a melodicității a lui Rutter. 

Lacrimosa din Requiemul de G.Ligeti.

Lacrimosa din Requiemul de K.Penderecki.

Agnus Dei din War Requiem de B.Britten.

Pie Jesus din Requiemul de J.Rutter.

Hosanna din Requiemul de A.L.Webber.

Dies irae din Requiemul de K.Jenkins.

                                                                               @ Antoaneta-Ioana Luchian

Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Derulează în sus