Activitate: Caracterul MAJOR sau MINOR al unei lucrări muzicale
Nivel: Clasa a IV-a/Clasa a V-a
Durata: 30 min
Autor: prof. Ana-Maria Rusu
OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ
Sunetele muzicii sunt o infinitate, ordonate de la sunetul cel mai grav pe care îl poate percepe urechea până la cel mai acut, atât de acut încât doar anumite animale (câinele, rozătoarele) le pot auzi. Acestea se numesc ultrasunete.
Notele muzicale – simbolurile sunetelor, înlănțuite, dau naștere liniilor melodice. Muzica este o artă atât de specială încât deseori o lucrare ascultată poate chiar să-ți schimbe starea de spirit, dispoziția sufletească.
Scările muzicale formate din 8 sunete sunt scheletul pe care se construiesc melodiile. Între fiecare două sunete succesive există distanțe mai mari numite TONURI și distanțe mai mici numite SEMITONURI.
În funcție de așezarea lor, scările muzicale dobândesc proprietăți sonore diferite. Ele au fost numite scări muzicale majore și scări muzicale minore.
REȚINE
1. Urmărește materialul video de mai jos:
2. Caracterul major sau minor al muzicii este oferit de distanțele dintre sunete. Așezarea tonurilor și a semitonurilor determină formarea scărilor muzicale.
Proprietatea scărilor muzicale majore este aceea de a avea un caracter sonor vesel, luminos.
Proprietatea scărilor muzicale minore este aceea de a avea o sonoritate melancolică, duioasă.
Aceeași melodie poate fi cântată în ambele moduri.
AUDIȚIE MUZICALĂ
Ascultă un fragment (până la minutul 1.50) din lucrarea Simfonia a V-a op. 67 de Ludwing van Beethoven în varianta originală, scris într-o scară muzicală minoră:
Ascultă aici aceeași lucrare, în varianta majoră:
PROVOCARE CREATIVĂ
Ești redactor șef al revistei școlii și pregătești ediția online a ultimului număr al revistei. Scrie un articol de 10 rânduri în care să prezinți colegilor puterea transformatoare a muzicii, folosind experiențe și exemple personale. Transformă articolul tău într-un podcast de aproximativ două minute.
@Ana-Maria Rusu
Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.
Informatiile scrise pe culori au fost de ajutor pentru a afla mai multe despre muzica.
Primul videoclip a fost cu informati deajutor si ultimile doua videoclipuri sunt placute la ureche si frumoase.
La clasele primare, în speță la clasa a IV-a, se dă doar ,,noțiunea de gamă”! Programa nu cuprinde noțiunile de ,,scări muzicale majore sau minore”! Tot respectul pentru ceea ce faceți, doamnă! Felicitări!
Da, așa e. Mărturisesc că la ciclul primar am mers un pic intuitiv cu primele lecții. O voi modifica pe viitor și vă mulțumesc foarte mult pentru feedback.
Ana Maria, materialul este foarte bun, iar copiii pot diferenția majorul de minor fără probleme la clasele III – IV. Eu am început să fac acest lucru cu cei de la chitară, apoi și la clasă, fără a preda concret game majore sau minore, ci cu recunoașterea caracterului major / minor prin intermediul audițiilor. Lasă materialul așa cum este, orice dascăl poate alege cum să-l utilizeze mai bine și mai potrivit cu nevoile clasei sale de elevi.