Activitate: Genurile muzical-dramatice. MUSICALUL
Nivel: Clasele IX-X
Durata: 50 min
Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian
OBSERVĂ!
Audiază fragmentul Summertime din opera Porgy and Bess de George Gershwin.
Ce observi? Notează în caietul de muzică observațiile tale legate de relația dintre voce și orchestră, elementele muzicale identificate (influențe, ambitus, dinamică, nuanțe, forma de interpretare).
ȘTIAI CĂ?
George Gershwin este unul dintre cei mai importanți compozitori americani. Porgy and Bess a fost concepută de autor ca o operă, însă muzicologii secolului XX consideră această compoziția ca precursoarea musical-ului contemporan. Libretul este o adaptare realizată de DuBose Heyward și Ira Gershwin după piesa de teatru Porgy scrisă în 1925 de Dorothy și DuBose Heyward. Libretul spune povestea lui Porgy un cerșetor de origine afro-americană ce trăiește pe străzile din Charleston, care încearcă să o salveze pe Bess din mâinile unui iubit posesiv și violent și a unui traficant de droguri. Musicalul a avut premiera în Boston pe 30 septembrie 1935 cu o distribuție alcătuită din interpreți de operă de origine afro-americană (o alegere curajoasă pentru acele timpuri).
MUSICALUL
REȚINE!
Musicalul este un gen muzical-dramatic alcătuit din piese muzicale de sine stătătoare, alternate cu momente vorbite și scene dansante. Acțiunea dramatică a musicalului este unitară. Limbajul muzical este evoluat și primește numeroase influențe din muzica de divertisment, jazz, pop sau chiar hip-hop. Structura muzicală a musicalului îmbină momentele solistice cu cele de ansamblu (duet, terțet, cvartet sau cor) și orchestrale (uvertura). Musicalul, spre deosebire de operă și operetă, nu folosește tehnica bel-canto-ului în părțile vocale.
Elementele componente ale musicalului sunt: muzica, versurile și scenariul (the book). Punerea în scenă a unui musical este responsabilitatea echipei de creație (regizorul, regizorul muzical, coregraful și orchestratorul) și a echipei tehnice (regizor de scenă, scenograf, designer de costume etc.)
Cele mai cunoscute creații de gen sunt: West Side Story de Leonard Bernstein, Hello, Dolly de Jerry Herman, Fiddler on the Roof de Jerry Bock, Rent de Jonathan Larson, Jesus Christ Superstar de Andrew Lloyd Webber, Cats de A.L. Webber, Evita de A.L. Webber, Hair de Gerome Ragni, Wicked de Stephen Schwarts.
PORTOFOLIU:
Alege unul din musicalurile amintite în materialul video anterior sau în secțiunea REȚINE și realizează o scurtă prezentare a subiectului (ppt, video sau poster). Asociază prezentării tale și 1-2 exemple muzicale relevante.
ȘTIAI CĂ?
În secolul al XVIII-lea, în Marea Britanie cele mai populare forme de teatru muzical erau operele-baladă. Cu o structură asemănătoare musicalului, operele-baladă alternau cântecele populare ale timpului cu momente vorbite și de dans pe suportul unei acțiuni dramatice coerente. Un exemplu concludent este Opera de Trei Parale a lui John Gay, creație a cărui subiect va fi adus în atenția publicului în secolul al XX-lea, perioada interbelică, în opereta cu același nume de Kurt Weill .
A Gaity Girl, un musical scris de Sidney Jones (muzică), Harry Greenbank (versuri) și Owene Hall (scenariu) a avut premiera pe 14 octombrie 1893 la teatrul Prince of Walles din Londra. Acest musical a avut 413 de reprezentații succesive în Londra beneficiind de un turneu în America (care au inclus și reprezentații zilnice pe durata a trei luni pe Broadway) intrând astfel, în istoria genului ca primul succes răsunător. Autorii sunt primii care folosesc în descrierea creației lor, termenul de musical (musical comedy).
VIDEO-AUDIȚIE MUZICALĂ:
Audiază fragmentul The Phantom of the Opera, din musicalul cu același nume de Andrew Lloyd Webber și răspunde la întrebările exercițiului:
- Ce voci interpretează acest fragment și care este maniera de interpretare?
- Care este relația dintre orchestră și voce?
- Ce influențe din muzica contemporană sesizezi în acompaniamentul orchestral?
Mai multe informații despre compozitorul Andrew Lloyd Weber și despre creația sa, aici.
PORTOFOLIU
Caută pe internet și alte interpretări ale melodiilor Summertime și Phantom of the Opera ale artiștilor pop, rock sau de jazz contemporan. Notează observațiile tale într-o scurtă cronică de audiție.
STUDIU DE CAZ: Musicalul contemporan
REȚINE
Tendințele contemporane în creația de musical includ abordarea unor subiecte contemporane (The Book of Mormons, Kinky Boots) sau istorice într-o manieră inedită (Hamilton); adaptarea unor succese de public precum Superman, Shrek, SpongeBob Square Pants sau realizarea unor dramatizări pornind de la melodiile unor formații de muzică ușoară precum ABBA – musicalul Mamma Mia sau American Idiot bazat pe melodiile formației Green Day.
VIDEO-AUDIȚIE MUZICALĂ:
Ascultă My shot și The Schuyler Sister din musicalul Hamilton de Lin-Manuel Miranda, respectiv Waving Through a Window și You Will Be Found din musicalul Dear Evan Hansen de Benj Pasek și Justin Paul.
Notează în caietul de muzică impresiile tale în urma audiției.
Află mai multe despre musicalul Hamilton și despre autorul lui, Lin-Manuel Miranda, aici (text în limba engleză).
Află mai multe despre musicalul Dear Evan Hansen și despre autorul lui, aici (text în limba engleză).
ȘTIAI CĂ?
Musicalul este unul dintre cele mai apreciate genuri muzicale culte contemporane. Succesul la public este de necontestat: The Brodway League a înregistrat vânzarea, în sezonul 2007-2008, a unui număr de aproximativ 12,7 milioane de bilete cu o valoare estimată la un miliard de dolari.
Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.