Activitate: ETI. Blockflöte: Lecție introductivă. Sunetul și nota MI
Durata: 50 min
Autor: prof. Antoaneta Ioana Luchian & prof. Dana Tufeanu
POVESTEA BLOCKFLÖTE-ului
de prof. Dana Tufeanu
Un băiețel, pe nume Ioan, pleca zilnic prin crângul de lângă sat cu oile și, pentru că el iubea foarte tare cântecul păsărelelor, le dădea de mâncare firimituri și ce mai avea el prin trăistuță… Deja păsărelele îl cunoșteau și ciripeau vesele când îl vedeau.
Într-o zi, băiețelul a găsit în crâng o creangă de copac goală în interior și tare s-a mai minunat de ea!
După ce a hrănit păsărelele, ca de obicei, s-a pus la umbra unui copac și a adormit, cu crenguța ciudată lângă el. Păsărelele au hotărât atunci, pe limba lor păsăreasca să îi facă o surpriză și fiecare dintre ele să își facă un cuibușor pe crenguța prietenului lor drag.
Așa că au început să ciocănească acea crenguța în acest scop. Una dintre păsări era mai bătrână și nu vedea bine, așa că a ciocănit crenguța în spatele ei și s-a așezat acolo și foarte rar se mai ridica să zboare cu suratele sale. Celelalte, șapte la număr se ridicau de pe cuib și se așezau înapoi cu bucurie.
Dar deodată vântul a început să sufle cu putere, animalele dispăruseră în pădure, dar băiatul tot dormea adânc. Atunci, ca să atragă atenția că este în pericol, păsărelele se așezau și se ridicau de pe cuib într-un dans amețitor, întrucât suflul vântului prin crenguță scotea niște sunete miraculoase!…. În felul acesta s-a trezit băiețelul nostru și și-a găsit oile pierdute prin pădure, ajungând cu ele acasă.
Apoi, vrând să fie mai aproape de păsărelele lui dragi, le-a desenat pe fiecare pe buricul degetelor sale. Chiar și pe pasărea cea morocănoasă și care mai tot timpul stătea pe cuib a desenat-o, jucându-se de-a vântul și păsărelele pe cuib. Dar l-au auzit și oile și, de atunci, i-a fost mult mai ușor să le țină în jurul său, întrucât sunetele crenguței fermecate făceau minuni! Iar degețelele sale cu care altădată hrănea păsărelele, acum se așezau și se ridicau de pe cuib, aidoma lor, într-o dulce și armonioasă melodie.
De atunci și până în zilele noastre, crenguța fermecată este prietena copiilor cu drag de cântecul păsărelelor!
♫ BINE TE-AM GĂSIT! ♫
Eu sunt ETI.
Acum, că ai aflat povestea crenguței fermecate, te invit să învăța împreună, să cântăm la blockflöte.
Urmărește cu atenție materialul video de mai jos și vei afla informații importante despre acest instrument și primele noțiuni de interpretare instrumentală.
Ce este un blockflöte? Cum pot cânta la blockflöte?
Mai multe informații despre istoria blockflöte-ului poți găsi aici.
♫ OBSERVĂ ȘI DESCOPERĂ! ♫
Pentru a ne familiariza cu instrumentul vom învăța primul sunet și implicit, prima notă muzicală: sunetul și nota MI.
La blockflöte, sunetului MI se obține prin plasarea degetelor 0, 1, 2, 3, 4 și 5 pe orificiile corespunzătoare.
Nota: în imaginea de mai jos cerculețele colorate în roșu reprezintă orificiile acoperite ale blockflöte-ului. Degetele se așează pe orificii în ordine crescătoare așa cum ai văzut materialul video anterior. Cifra notată în pătratul verde reprezintă ultimul deget care acoperă ultimul orificiu al poziției sunetului MI.
Nota MI se scrie pe prima linie a portativului.
ACTIVITATE INDIVIDUALĂ
- Transcrie pe caiet desenul cu poziția sunetului MI la blockflöte.
- Scrie un portativ cu nota MI – notă întreagă scrisă alternativ cu nota MI – doime.
- Transcrie pe portativ următorul exercițiu.
♫ OBSERVĂ ♫
Să analizăm elementele exercițiului:
- Măsura este de 4 pătrimi ceea ce înseamnă că în fiecare măsură (delimitată de două liniuțe verticale numite bare de măsură) vom avea câte 4 timpi.
- Exercițiul folosește doar sunetul MI în valori de notă întreagă și doime.
Pentru a ușura interpretarea acestui exercițiu la blockflöte vom nota în caietul de muzică, sub fiecare durată, numărul de timpi ai acesteia (vezi imaginea de mai jos).
SĂ ÎNCEPEM!!!
(REPERE ÎN STUDIUL BLOCKFLÖTE-ului)
Pentru a fi eficienți trebuie să respectăm câțiva pași simpli:
Pasul 1: citește ritmic, cu atenție, notele exercițiului respectând duratele. Tactează timpul cu piciorul (bate cu vârful piciorului timpul);
Pasul 2. Tehnica play-back:
1. fixează vârful flautului pe bărbie;
2. fixează poziția notei/notelor pe instrument (așează toate degetele poziției sunetului MI: 0, 1, 2, 3, 4, 5); cu vocea, citește ritmic exercițiul.
ATENȚIE: pe durata acestui pas vei fi atent ca TOATE degetele să fie fixate corect pe instrument și să acopere toate orificiile.
Pasul 3. interpretează instrumental exercițiul. Vei fi atent la: poziția degetelor pe instrument, respectarea duratelor și modalitatea de emisie a sunetului.
NU TE GRĂBI ȘI NU SUFLA TARE!
RESPIRĂ după fiecare măsură, NU după fiecare notă (în măsurile cu doimi).
@Antoaneta Ioana Luchian & Dana Tufeanu
Toate materiale publicate pe acest site sunt protejate de legea dreptului de autor. Este interzisă reproducerea sau publicarea sub orice formă a conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, de către orice persoană fizică sau juridică, fără acordul scris al autorului, cu sau fără specificarea sursei. Este permisă distribuirea conținutului acestui site sau a oricărei părți a acestuia, doar în scop educațional și cu specificarea sursei.
SUPER
As dori sa stiu daca poate fi folosit si flautul stil baroc.
DA, numai că anumite poziții sunt diferite. Vă recomand cu incredere acest canal de youtube: https://www.youtube.com/user/youcanplayit.
Melodiile pot fi interpretate atât în stilul german cât și Baroc (aveți și suport vizual). Succes!